הכנסת ה-19 מתפזרת
הכנסת ה-19 מתפזרתצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

הצעת החוק להגדלת מספר השרים בממשלה הבאה אושרה הערב (שני) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

ההצעה, שיזם ראש הממשלה בנימין נתניהו, זכתה לרוב של 61 חברי כנסת מול 59 שהתנגדו.

ההצעה מבקשת להחזיר לחוק היסוד את המוסד של שרים בלי תיק ולקבוע בהוראת שעה כי המגבלות על מספר השרים ומספר סגני השרים שהיו אמורות לחול על הרכבת הממשלה הקרובה, לא יחולו על ממשלה שכוננה בתקופת כהונת הכנסת העשרים.

טרם ההצבעה, תקף יו"ר "יש עתיד" ח"כ יאיר לפיד את נתניהו ומפלגת הליכוד. "לפני שנה ישבתי ליד שולחן הממשלה מול ראש הממשלה והצבענו על החוק לצמצום הממשלה וראש הממשלה הניף את ידו באוויר. אחר כך ירדנו הנה למליאה והצבענו פעם ראשונה שנייה ושלישית''.

לפיד הדגיש כי "לא מדובר על העלאת מספר השרים ל-20 אלא העלאה ללא שום הגבלה וככה גם מוחבא לו בסעיף פנימי החזרת השרים ללא תיק. לשר ללא תיק יש הכל ורק דבר אחד אין לו – עבודה. זה מבזה את הדמוקרטיה הישראלית. בין האזרחים למדינתם יש חוזה שאומר שהאזרחים עובדים ומשלמים מיסים והממשלה עובדת בשבילם. החוזה הזה מופר היום".

יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג תקף את ההסכמים הקואליציוניים. "הבית היהודי קיבלו 160 מיליון ש''ח בשנה לטובת מטרות שחברי הכנסת שלהם יראו לנכון, וכך גם יהדות התורה וש"ס. 20 מיליון ש''ח לכל ח"כ. אתם יודעים איזה תרופות היה אפשר לממן בכספים הללו וכמה חיים היו ניצלים עם הכסף הזה?

"במקום להעביר את הכסף למעיל רוח להצלת חיים בנגמ"שים, לרבש"צים בעוטף עזה או לסייעות לגנים, 20 מיליון ש''ח לכל ח"כ זה לבזבוזים פוליטיים ושובר את כל שיאי הציניות שניתן לדמיין. כל זה כדי שנתניהו ישרוד בבית ראש הממשלה ויעמוד בראשות הממשלה הכי חלשה שהייתה פה".

ח"כ זאב אלקין מהליכוד עלה לדוכן הנואמים והשיב לח"כים מהאופוזיציה. "כשאני מקשיב במשך היום לקולות שעלו במהלך הדיון הזה אני משתכנע כל פעם מחדש עד כמה אין גבול לציניות. אני מציע לח"כ הרצוג לחזור אחורה להסכמים הקואליציוניים של 2009. כל הדברים שתקפת אותם הופיעו בהסכמים הללו אבל אז זה לא הפריע לך כי היית שר.

"אם זה כל כך עקרוני איפה היית אז?", שאל אותו אלקין. ''אתה הרי יודע שאם רק היית יכול להקים ממשלה היית נותן אותו דבר ופי שניים. כולם יודעים איך חיזרת אחרי אותם ראשי מפלגות לכל אורך מערכת הבחירות. ויש פה עוד מפלגות שנורא עקרוני להם המספר של 18 שרים אבל כשהם ישבו בממשלה אז 22 היה בסדר, אז זה לא הפריע להם.

"חלק מחברי העבודה שימשו בעבר שרים ללא תיק", הזכיר ח"כ אלקין. ''אני קורא לחברי הכנסת לקצת פחות ציניות וצביעות".

בליכוד תקפו את ההתנגדות באופוזיציה להגדלת מספר השרים. "הממשלה הנכנסת תהיה קטנה מהיוצאת, שבה מכהנים 22 שרים. הרחבת הממשלה חוסכת כספי ציבור על ידי הגדלת היציבות השלטונית". עוד אמרו בליכוד כי התוספת בתקציב "זניחה ביחס למיליארדים שנשפכים כשהממשלה הולכת לבחירות בכל שנתיים".