מטפל בסוגיה הבעייתית לא פחות מבחינתו - חלוקת התפקידים בליכוד. בנימין נתניהו
מטפל בסוגיה הבעייתית לא פחות מבחינתו - חלוקת התפקידים בליכוד. בנימין נתניהוצילום: הדס פרוש, פלאש 90

הממשלה החדשה יוצאת לדרך: בתום שלושה ימי דיונים והצבעות רבות שאילצו גם שרים בכירים להישאר במקומותיהם במליאת הכנסת למשך שעות ארוכות, אושר אתמול (ד') תיקון החוק המאפשר את הרחבת הממשלה.

ח"כ זאב אלקין, עדיין האיש החזק בקואליציה, עמל רבות השבוע כדי להביא את כל 61 חברי הכנסת להצבעות החשובות. ביום שני בערב נעלם לפתע ח"כ ישראל אייכלר למספר דקות, ולאחר מכן התברר שהוא מעוניין בתפקיד יו"ר הוועדה לפניות הציבור, אותו מילא בעבר. הבטחה בנושא ניתנה ואייכלר בא להצביע.

כעת מטפל נתניהו בסוגיה הבעייתית לא פחות מבחינתו - חלוקת התפקידים בליכוד. שני חברי סיעה איימו השבוע על נתניהו בעניין שיבוץ התפקידים. עם אחד מהם, ח"כ איוב קרא, שוחח נתניהו ארוכות, וככל הנראה הוא יסתפק בתפקיד של סגן שר. השני, השר סילבן שלום, דרש מנתניהו את תיק החוץ, אותו ראש הממשלה אינו מתכוון למסור לפי שעה. בליכוד תוהים אם שלום יסתפק בתיק שיקבל מנתניהו - ככל הנראה יהיה זה תיק הפנים או תיק התשתיות, בו החזיק שלום בממשלה היוצאת.

גורם בכיר בליכוד אומר ל'בשבע': "אנחנו מעריכים שעל פי חלוקת התפקידים הסופית, לא יהיו מאוכזבים אמיתיים במפלגה, בוודאי לא כאלה שיהיה בידם איזשהו צידוק שלא להצביע עם הקואליציה". הגורם, שהיה מעורה בשיקולי החלוקה, מבהיר כי נלקחו בחשבון הפעם כל הפרמטרים, כדי לדאוג שלא לעורר בעיות פנימיות במפלגת השלטון.

סוגיית הרחבת הממשלה עדיין על הפרק, אבל נכון לעכשיו נתניהו לא מתכוון לממש אותה באופציית האחדות. השבוע הבהיר ח"כ יצחק הרצוג כי "הבחירה היא בין שתי תפיסות עולם ובין מחנות שונים. ולכן כאשר אני אומר, וגם פועל כבר זמן, לבדיקת ההיתכנות לממשלה חלופית, שאף אחד לא יתבלבל: אני מדבר על ממשלה בראשותי, כי בכנסת הזו ובמערכת הפוליטית כולה רק אני מסוגל לכך". בלשכת נתניהו שמעו את הדברים והם מנסים לפעול בכיוונים אחרים.

בליכוד אומרים שנכון לעכשיו נראה שמפלגת ישראל ביתנו לא מעוניינת להצטרף, למרות שהוצעו לה הצעות נדיבות. יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, סיפר אתמול (ד') במהלך הדיון בהצעת החוק להרחבת הממשלה כי הוא מאושר שהוא אינו בממשלה. "סוף סוף אני יכול לעלות לדוכן הנואמים בכנסת ולדבר כאן בלי משמעת קואליציונית ובלי מגבלות התפקיד, פשוט גן עדן אמיתי. רבין אמר פעם שבכל קואליציה יש מעט גועליציה, הבעיה שבקואליציה הזו יש בעיקר גועליציה", אמר ליברמן.

גם השר לשעבר עוזי לנדאו, שסיים כנראה את הקריירה הפוליטית משום שלא נכלל ברשימת ישראל ביתנו, הסביר בריאיון שנתן לרדיו 'גלי ישראל' כי הוא מבין מדוע המפלגה אינה לוקחת חלק בממשלה הנוכחית. "הדבר הפשוט ביותר ששותפים צריכים לחוש כשהם נמצאים בשותפות, זה שהם רצויים בשותפות, שהיא תקוים ותמומש וכל יחסי העבודה יהיו של אמון גמור", אמר לנדאו ורמז שהיחסים הבעייתיים בין נתניהו וליברמן היו חלק גדול מהשיקולים שלא להמשיך ולשתף פעולה.

מגעים ראשוניים עם לפיד

גורמים בליכוד רמזו בימים האחרונים כי נתניהו מנסה כעת לבדוק באופן רציני את האפשרות להציע למפלגת יש עתיד כניסה לקואליציה, ומגעים ראשוניים בנושא כבר התקיימו. לפיד לא פסל ישיבה משותפת עם המפלגות החרדיות באותה ממשלה לפני הבחירות, בניגוד לחלק מחברי הכנסת החרדים שעשו זאת בריש גלי.

בש"ס אגב, לא מתנגדים למהלך, גם לא באופן רשמי, אבל דווקא ביהדות התורה יש מי שלא סולח ללפיד על הקדנציה הקודמת. יושב ראש המפלגה, ח"כ יעקב ליצמן, אמר השבוע כי הוא מוכן לקבל כמעט כל מפלגה, אבל רק כמעט. "ברור שצריך לחזק את הממשלה. עם 61 חברים קשה להתנהל. הכיוון הוא שעד אישור תקציב המדינה לא ישתנה כלום. מי שרוצה להיכנס - בבקשה, אני לא מפריע לאף אחד, אבל לכניסת יאיר לפיד לממשלה אני בהחלט לא מסכים", הבהיר ליצמן, והוסיף כי מפלגתו לא תהיה מוכנה לשבת בשום מצב עם לפיד בממשלה הנוכחית.

ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו לא יצליח להרחיב את ממשלתו בטווח הזמן הנראה לעין, למרות המאמצים הרבים שעושים אנשיו בנושא.