הרב משה ומיכאל לוינגר
הרב משה ומיכאל לוינגרבאדיבות המשפחה

עיר האבות קרית ארבע חברון הביעה צער כבד על פטירתו של הרב משה לוינגר, מייסד ההתיישבות בעיר האבות וביהודה ושומרון על כל מרחביה.

"הגרעין אותו הקים חודשים ספורים לאחר שיחרור חלקי ארץ ישראל כולה ישב את העיר חברון בפסח תשכח והרוח הגדולה אותה הפיח בקרב סביבתו היא אשר יישבה ישובים רבים ביהודה ושומרון", נמסר.

בנו מלאכי לוינגר אמר הערב "האבידה היא גדולה והפרידה כואבת, אך הסתלקותו של מו״ר אבי בערב יום ירושלים ויום חברון מסמלת את הרוח והאהבה הגדולה שפעמה בקרבו למען ארץ ישראל כולה, חזונו הוא חזון כולנו ורוחו הגדולה תמשיך לפעום בלב כולנו להמשך בניינה של האומה והארץ".

השר אורי אריאל (הבית היהודי) הביע צער כבד, "אבד צדיק מן הארץ. עם ישראל איבד היום את הרב משה לוינגר זצ״ל שהיה ממובילי ההתיישבות בארץ ישראל ובעיר האבות חברון בפרט. רק סמלי הדבר שיום קבורתו יתקיים ביום שחרור העיר. הרב לוינגר פעל להתיישבות בכל חלקי ארצנו ללא פשרות תוך הקפדה על אהבת עם ישראל ללא תנאי. במשך שנים רבות למדתי מהרב לוינגר שליחות ציבורית מהי ואבדתו היא אבדת עם ישראל כולו״

הישוב היהודי בחברון מביע צער עמוק על פטירת אבי הישוב, "הרב לוינגר היה נושא דגל ההתיישבות היהודית המחודשת בעיר, ובמשך שנים רבות היה לסמל ודמות מוערכת בחברון ובהתיישבות ביהודה ושומרון בכלל", נמסר.

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש -עציון, ספד לרב משה לוינגר שהלך בשבת לעולמו והוא בן 80. "בשמי ובשם בית גוש עציון שולח תנחומים לחברנו היקר מלאכי לוינגר ראש מועצת קרית ארבע, לידידנו ותושבנו הרב מנשה לוינגר, לרעיה הרבנית מרים, ולמשפחת לוינגר כולה עם פטירתו של אבי המשפחה הרב משה לוינגר ז'ל.

הרב לוינגר, מחדש הישוב היהודי בחברון ומאבות ומובילי ההתיישבות המתחדשת ביהודה שומרון חבל עזה ובקעת הירדן עד ימיו האחרונים. הרב לוינגר ענק בתורה ובמעש, מותיר אחריו מורשת מפוארת, דור ישרים צאצאים ותלמידים רבים, ממשיכי דרכו בתורה ובהתיישבות. בדרכו הנחושה מתוך אמונה עמוקה בקב'ה ובצדקת הדרך הראה לנו כי בכוחנו להשפיע על עתיד עם ישראל כולו. יהיה זכרו ברוך".

יעקב כ"ץ (כצל'ה), לשעבר ח"כ ויו"ר האיחוד הלאומי, מסר "עם ישראל אבל וארץ-ישראל אבלה על מותו של לוחם ומחייה ארץ-ישראל. בעוז רוחו וגבורת תורתו השיב לארץ הקודש ארץ החיים ארץ ה' את חדוות חייה בהשבת בניה ובנותיה, לבנותה, להגדילה ולשכללה בריבוי אנשים ערים ישובים ומוסדות תורה. מי יתן וד' ינחם את משפחתו משפחתנו בשפע נחמות על הלקח למרומים בונה ארץ-ישראל הגדול ביותר בדור הזה", אמר כצל'ה שהיה משותפיו של הרב לוינגר לייסוד ההתיישבות ביו"ש.

יו"ר ועד מתיישבי השומרון, בני קצובר, מסר "הלך לעולמו המייסד האמיתי של ההתיישבות היהודית כולה ביהודה ושומרון. כאשר הוא זה שדחף את הרב חנן פורת לחידוש ההתיישבות בכפר עציון והתייצב בעצמו בראש חבורה שייסדה את היישוב היהודי בעיר האבות בחג הפסח תשכ"ח 1968".

"כמה סימלי" אומר קצובר, "שפטירתו התרחשה בדיוק ביום שחרור יהודה שומרון וירושלים אשר הוא היה מניף הדגל העיקרי של תוצאות הנס שהתרחש לעם היהודי במלחמת ששת הימים. זכרו כבר מונצח בכל אבן שנבנתה במרחבי יהודה ושומרון"

תנועת נחלה מסרה "הרב לוינגר היה פורץ הדרך להתיישבות יהודית ביהודה ושומרון. הרב משה לוינגר הנחה את צעירי התנועה עד השבוע האחרון להמשיך ביוזמות התיישבות, להקים גרעיני התיישבות ולא לוותר על אף שעל, על אף גבעה ולא לשכוח את חובתנו לישהב כל עיר וכל אתר בארץ ישראל.

במהלך הבחירות האחרונות, הרב לוינגר שלח אגרת מיוחדת בשמו ובשם תנועת נחלה למפלגת הבית היהודי לחיזוק הקמת ממשלת ימין. מסכת חייו של הרב לוינגר ומורשתו נושאים בחובם ערכי ציונות וערכי חיים אשר בכוחם להנחות דורות רבים".

רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, מסר "היה אחד מדוגמאות המופת של הרבנים בישראל ושלי באופן אישי. לא כולם מכירים את כלל פעילותו של הרב לוינגר, אבל מעבר להיותו אבי ההתיישבות השקיע הרב לוינגר בפעילות חברתית, התייצב נגד האפלייה וועדות הקליטה ביישובים ופעל לשיקום תושבי שכונות מצוקה במסגרת ההתיישבות לכלל עם ישראל ולא רק עבור הציונות הדתית. במעשיו הפך הרב לוינגר דמות לחיקוי עבור רבים והותיר מורשת מפוארת של חיבור העם והארץ אותה אנו מחוייבים להמשיך".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מסר "אנחנו נאלצים לפתוח את השבוע בבשורה מצערת על פטירתו של הרב משה לוינגר, אבי הישוב היהודי המתחדש בחברון. אין סמלי יותר מפטירתו של האיש הזה, שהיה כל כך מזוהה עם חברון, בערבו של היום שבו היא שוחררה במלחמת ששת הימים.

הרב לוינגר היה אחד הראשונים שחנכו אותי בעשיה הציבורית, עוד בתחילת דרכי כבחור צעיר. יושרתו הנוקבת ועמידתו על האמת יהיו נר לרגלינו. תהי נשמתו צרורה בצרור החיים".

ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) מסר "עם ישראל איבד היום את הרב משה לוניגר זצ"ל שהיה מאבות ההתיישבות במרחבי ארצינו ובחברון בפרט. באופן אישי במשך עשרות שנים היה חבר ומורה דרך והוא הוביל אחריו ציבור גדול. קולו נדם אך משנתו ודרכו תמשיך ללוות אותנו יהי זכרו ברוך".

יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, ספד "הרב לוינגר היה מנהיג של ציבור חשוב, ציבור אידאולוגי שהאמין בו ובעמדותיו, אני חולק על עמדותיו לכל אורך הדרך, אך כיבדתי אותן. אני מוסר הערב את תנחומיי וצערי למשפחתו ולתלמידיו הרבים ובמיוחד לבנו מלאכי עימו זכיתי לעבוד בתפקידיי השונים".

חברת הכנסת לשעבר, אורית סטרוק, ספדה, "כמה סמלי שהרב לוינגר נפרד מאיתנו דווקא בימים בהם אנו מציינים בהלל ובהודאה את נס מלחמת ששת הימים. הרב לוינגר היה האיש שידע לתת משמעות מעשית לנס הגדול הזה, להוציא מהכח אל הפועל את האהבה והכיסופים שחש עם ישראל בהמוניו לחבלי ארץ ישראל שזכינו לשוב אליהם".

"הרב לוינגר, אבי תנועת ההתנחלות, האמין וביטא בכל הנהגותיו, שלא 'שטחים' כבשנו, אלא אל נחלת אבותינו חזרנו. האמת הגדולה הזו, בה הדביק המונים, המשיכה לבעור בו כל חייו, וגם בטקס קבלת פרס מוסקוביץ', כשבקושי רב עלה לבמה, נתמך ע"י בנו, סחף את הקהל כולו בשיר 'לך אתן את הארץ הזאת'", הוסיפה.

סטרוק סיפרה על היכרותה האישית עם הרב, "זכיתי, והרב לוינגר היה המורה והמדריך הראשון שלי בתחום הפעילות הציבורית. זכיתי למאות ואולי אלפי שעות של ישיבות ארוכות ומעמיקות במחיצתו, ואם אני צריכה לתמצת את המסר המרכזי שלמדתי ממנו, הרי זו ההדרכה, אותה סיפר שקיבל מהרב צבי יהודה זצ"ל, שבפעילות הציבורית יש 'לשזור את משזרת הכוחות החיוביים'. מסר זה היה נר לרגלי בכל שנות פעילותי הציבורית, ובמיוחד בהקמתה והפעלתה של שדולת ארץ ישראל בכנסת".

יוחאי דמרי, ראש מועצת הר חברון, הביע צער על פטירתו של הרב משה לוינגר. "ערב יום ירושלים ויום שחרור חברון והר חברון, התבשרנו על הסתלקותו של אביר ההתיישבות הרב משה לוינגר. תנחומיי למשפחתו, לבנו, ידידי מלאכי לוינגר, ראש המועצה בקרית ארבע חברון ולהתיישבות כולה".

תנועת 'נשים בירוק' שיגרה גם היא הודעת אבל בה נאמר כי התנועה "כואבת את האבידה הגדולה לעם ישראל, עם הסתלקותו של הרב משה לוינגר, אבי ההתיישבות היהודית ברחבי ארץ ישראל המתחדשת לאחר מלחמת ששת הימים. הרב לוינגר הוא פורץ הדרך להתיישבות המפוארת בכל רחבי יהודה ושומרון. הוא היה המנוע שהניע את המהלך הגדול יחד עם הרבנית מרים. פורצי הדרך לבנימין ושומרון היו תלמידיו".

"האמונה, האומץ, התעוזה והאהבה לעם ישראל הביאו להקמת הישוב היהודי הראשון ביהודה. הרב לוינגר הקים עיר שנושאת את כל דגלי הציונות: התיישבות, קליטת עלייה ובטחון. בזכותו קריית ארבע חברון היא סמל לחיים הרמוניים של דתיים וחילונים, עולים וותיקים מכל שכבות העם. הרב לוינגר היה סמל לפשטות, נסע כל חייו בטרמפים ובאוטובוסים, בז לחומר, כל חייו היה בשליחות מתמדת, בפעילות רציפה למען עם ישראל וארץ ישראל. לא היו עמו שיחות חולין, הכול סבב תמיד סביב המטרה הגדולה - ארץ ישראל. הרב לוינגר נפטר ערב יום שחרור ירושלים, יום בו תמיד תיקן אותנו ואמר: זהו יום שחרור ארץ ישראל. הלך מאתנו איש רוח ענק ששילב חזון ומעשה. בבניין ארץ ישראל ננוחם", כותבות 'נשים בירוק', יהודית קצובר ונדיה מטר.