אופניים
אופניים צילום: פלאש 90

מה הדין במקרה במקרה בו קטין נתפס נוהג ללא רישיון נהיגה:

בהתייחס לעבירות תנועה שמבצע קטין, הגורם בפניו הוא יישפט לא יהיה בית משפט לתעבורה אלא בית משפט לנוער. לרשות בית המשפט עומדת הסמכות להטיל על הנער עונשים שונים ובכלל זה גם לשלוח אותו לבצע עבודות למען הציבור.

לא סביר כלל כי ביצוע עבירה יוביל למאסר, אולם צריך להתבונן על התמונה ולהבין כי ילד נורמטיבי יכול למצוא את עצמו מבצע עבודות של"צ כאחרון הנערים העבריינים וכמובן שגם יימנע ממנו להוציא רישיון נהיגה ברכב – ככל שבית המשפט יפסוק כך.

מי ייחשב קטין לעניין זה?

קטין ייחשב כל בן נוער שטרם מלאו לו 18 שכן החוק קובע כי בעבירה של נהיגה ללא רישיון נהיגה, עד גיל 18 , הסמכות השיפוטית הרלוונטית היא בית המשפט לנוער ולא בית המשפט לתעבורה. בבית המשפט לנוער יש חובת תסקיר – חובה לשלוח את הנער לקצין מבחן. אם מדובר על בן נוער שעבר את סף הגיל הזה, הוא יישפט בפני בית המשפט לתעבורה.

אילו עבירות ייבצע קטין שנתפס כשהוא נוהג ללא רישיון נהיגה?

בראש ובראשונה, מדובר על עבירה של נהיגה על רכב כבלתי מורשה. היה והקטין היה מעורב בתאונה שנגרמה ברשלנותו במהלך רכיבה על אופניים חשמליות ללא רישיון, הוא יכול למצוא את עצמו במקרים של תאונות קשות ופגיעות קשות גם בבית סוהר. בנוגע לרוכב מעל גיל 18, הוא יישפט בבית משפט לתעבורה, לו יש  את הסמכות לגזור עליו , בין היתר, פסילות למשך שנים מלהחזיק רישיון נהגיה וכמובן גם עונש כגון מאסר בפועל שירוצה בעבודות שירות או אפילו מאסר מאחורי סורג ובריח.

מה האחריות של ההורים לתוצאות נהיגתו של הקטין ?

ככל שמדובר על כלי שנרשם על שם ההורים במשרד הרישוי ועל אף שהילד רכב עליו ללא רישיון ולא הם, במידה ויזה יתפס – יוגש כנגדם כתב אישום בגין נהיגה ללא רישיון. מדובר על עבירה קשה שנושאת בצידה עונשים כבדים של פסילת רישיון נהיגה בכלי רכב לתקופה ארוכה ואף בחלק מהמקרים, החוק קובע עונשי מאסר.

כיצד האכיפה תשפיע על כלל הציבור?

אין ספק כי בשל היקף תופעת הנהיגה ללא רישיון, סביר להניח כי אנו נראה עומס בלתי נסבל על בתי המשפט לנוער ושירות המבחן – גופים שגם כך מתוקצבים בחסר ונמצאים תחת לחץ משמעותי ביותר. לדעתי מדובר על שינוי שאינו מידתי שכן מלבד הענישה הכבדה שניתן יהיה להטיל על נערים צעירים , העומס שייווצר במערכת המשפט יפגע בכלל הציבור.

מה המשמעות הביטוחית של החלת חובת הוצאת רישיון נהיגה וחובת רישוי כלי הרכב ?

למעשה, כל עוד לא שונה חוק הפלת"ד שאינו מכליל תחתיו את האופניים החשמליות ככלי רכב מנועי, למעשה, לא ניתן לבטח את הכלי בפוליסת חובה ולכן, מבחינת רמת הסיכון שכרוכה ברכיבה על אופניים, למעשה לא חל שינוי שכן במידה ומדובר בפציעה – אין למעשה גורם שמפצה את הרוכב. אולם אין ספק כי להחלת חובת ביטוח חובה על אופניים חשמליות, יש השלכות כלכליות משמעותיות שמאינות במידה בלתי מבוטלת את החיסכון שטמון בשימוש בכלי הזה.

הוצאת רישיון נהיגה כרוכה גם היא בעלויות שיכולות להגיע לאלפי שקלים. נוכח הסיכון הרב שטמון בכלי רכב זה בדומה לאופנוע או קטנוע, סביר להניח כי גובה הפרמיה יכולה לנסוק לאלפי שקלים בשנה.  

מה המשמעות במקרה של פגיעה בצד ג':

ככל שיכלילו את חובת ביטוח החובה, הפוליסה תכסה גם את אחריות הרוכב כלפי נזקים פיזיים שיגרמו להולך רגל שייפגע וזאת ללא  קשר לשאלת האחריות שכן האחריות בפוליסת החובה הינה מוחלטת – כלומר , שבית המשפט אינו דן כלל בשאלות הרשלנות, אלא מתייחס אך ורק לגובה הפיצוי והפסדיו של הנפגע.

(את התשובות המובאות כאן סיפרו עורכי הדין אלעד שור, מומחה לתעבורה, ועורכי הדין אסף ורשה ושחף היימן, מומחים לדיני נזיקין.)

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו