גרמניה.
גרמניה.צילום ארכיון: פלאש 90

צדק מאוחר: בית המשפט במינכן קבע בסוף השבוע האחרון כי קורנליוס גורליט, בנו של אספן האמונות הילדברנד גורליט, חייב להשיב למשפחות יורשי הבעלים שתי יצירות מתוך האוסף שבידו, שלגביהן הוגשו תביעות.

כזכור, לפני שנתיים, כ־ 68 שנה לאחר השואה נמצא במינכן שבגרמניה אוסף של 1,500 יצירות אמנות שבזזו הנאצים בשנות השואה. היצירות, בשווי מיליארד דולר, הוחרמו על ידי הנאצים מאספנים יהודים לפני מלחמת העולם השניה ובמהלכה, ונמצאו בפשיטה משטרתית לפני מספר שנים, בניגוד להערכות מוקדמות שהן הלכו לאיבוד או נהרסו בהפגזות של חיל האויר המלכותי הבריטי.

יצירות האמנות נמצאו ממש במקרה בתחילת 2013 , כשרשויות המס הגרמניות חקרו את קורנליוס גורליט, שאביו הילדברנד גורליט היה אספן של יצירות אמנות ורכש ציורים רבים מהנאצים ומיהודים שמכרו את יצירותיהם במחירים נמוכים לפני שברחו מגרמניה.

גורליט נחשד על ידי הרשויות בהעלמת מסים, וחוקרי מס הכנסה ביקשו משופט צו חיפוש בביתו במינכן. כשהגיעו לביתו הם מצאו בו אוצר בלום של כ־ 1,500 יצירות אמנות שנעלמו במהלך שלטון הנאצים. קורנליוס שמר את יצירות האמנות בחדרים חשוכים ומעת לעת מכר כמה מהן כשנזקק לכסף.

רוב היצירות היקרות, כך על פי 'פוקוס', הוחרמו או נשדדו מידי הבעלים היהודים שלהן מאז עליית הנאצים לשלטון. על פי הערכת מוזיאון השואה בוושינגטון, הנאצים החרימו לפני מלחמת העולם השניה ובמהלכה כ־ 16 אלף יצירות אמנות.

מאז נעשו מספר נסיונות למכור או לתרום את היצירות למוזיאונים שונים ברחבי העולם, אולם בסופו של דבר העסקאות לא יצאו לפועל מחשש לפרסום הדברים. לפני חצי שנה הודיע מוזיאון בברן שבשוויץ כי הוא עומד במו"מ מתקדם לקבלת מספר יצירות, מה שהביא ארגונים יהודיים לצאת בהודעה ובאזהרה נגד כל מגמה שכזאת.

לאחר שהודיע המוזיאון כי הוא מקבל לידיו את היצירות, נערכות התייעצויות משפטיות בארגונים היהודיים במטרה להגיש תביעות פליליות נגד המוזיאון.

שתי משפחות הגישו תביעה לבית המשפט במינכן לקבל לידיהן שתי יצירות. כאמור, ביום שישי האחרון, הודיע בית המשפט כי קורנליוס גורליט בנו של אספן האמונות הנאצי קורנליוס גורליט, חייב להשיב למשפחות שתי יצירות מתוך האוסף שבידו.

ההערכה היא כי פסיקת בית המשפט תביא עתה לגל של תביעות חדשות נגד קורנליוס גורליט, בדרישה לספק מידע מדויק על כל היצירות שבידו, ולנסות להשיב את חלקן למשפחות בעליהן.