הבימה
הבימהצילום: קובי פינקלר

לקראת העונמה החדשה, הציגה הבוקר, הנהלת תיאטרון הבימה את הרפרטואר החדש לשנתיים הקרובות ובמרכזו דגש על מחזאות ישראלית ויהודית.

אודליה פרידמן, מנכ"לית הבימה מדברת על העונה הקרובה שהיה מגוונת, עשירה ומסקרנת כפי שהייתה העונה האחרונה. "בימה, התיאטרון הלאומי של ישראל, הוא בעיקר בית לתרבות ישראלית, שמאגדת בתוכה את כלל הקבוצות והמגזרים המרכיבות את הפסיפס של החברה הישראלית. גם בשנים הקרובות נמשיך להביא את המרכז לפריפריה ולפעול לקידום התרבות והתיאטרון בכל רחבי הארץ" היא מבטיחה.

במהלך השנתיים הקרובות יועלו בהבימה מגוון רב של יצירות ומחזות שונים, בהם: "הבן הטוב" מאת שי גולדן; קלאסיקה ישראלית מודרנית; "יהוא", בבימויו של אילן רונן, המנהל האמנותי של הבימה ובהשתתפות גיל פרנק, אלון נוימן, דניאל סבג ואחרים; הדרמה הדוקומנטרית, "נעצר בחצות", בבימוי משה קפטן ובכיכובם של גילה אלמגור, רן דנקר, עידו ברטל, שמיל בן ארי ועוד.

הקומדיה "משפחה עליזה" בבימויו של נתן דטנר ובהשתתפות נורמן עיסא, רובי פורת שובל, טל קלאי ואחרים; המחזמר "אוויטה" בבימויו של משה קפטן ובכיכובם של שירי מיימון, רן דנקר ואקי אבני; הקומדיה "ז'אקו" בכיכובו של יעקב כהן ובבימויו של איציק ויינגרטן; "יחסים מסוכנים" בהשתתפות אסנת פישמן ואביב אלוש; "1984" עפ"י ג'ורג' אורוול בבימויו של עירד רובינשטיין שזוהי לו הופעת בכורה בתיאטרון.

"אישה בורחת מבשורה" עפ"י ספרו של דוד גרוסמן ובבימויו של חנן שניר (בשיתוף התיאטרון הקאמרי); "עשר דקות מהבית" - מחזה לציון עשרים שנה לרצח רבין מאת מאיה ערד ובבימויו של שי פיטובסקי; "מרציפנים" מאת מאיה הפנר ובכיכובה של ליא קניג, מלכת התיאטרון הישראלי; "סיפור פשוט" עפ"י שי עגנון, מאת שחר פנקס, בבימוי שיר גולדברג ובכיכובה של יבגניה דודינה; "פליישר", דרמה ישראלית חברתית מאת יגאל אבן אור; "המאהבת ה- 9" , מחזה ישראלי חדש מאת יהושע סובול; "לבד בברלין" , עיבוד מאת שחר פנקס ע"פ ספרו של האנס פאלאדה; "יתוש בראש" מאת פיידו; "עלובי החיים" , המחזמר המצליח של כל הזמנים מאת בובליל ושונברג עפ"י הרומן הנודע מאת ויקטור הוגו; "על הדבש ועל החושך" ("ניחוח אישה"); "שחור שחור" , מחזה ישראלי חדש מאת מאור זגורי ובבימויו; "ירמה" מאת פדריקו גרסיה לוקה; "מיכאל קולאהס"; "העגונה"; "הילד חולם" מאת חנוך לוין (בשיתוף התאטרון הקאמרי); "בעלה של אשתי"; "עקומים" מאת מרטין שרמן; "שועלים קטנים" מאת ליליאן הלמן בכיכובה של גילה אלמגור; "מאחורי הגדר" , עיבוד לתאטרון ולמחול עפ"י ח.נ. ביאליק ובשיתוף להקת הבלט הישראלי.

רפרטואר 2015-2016 הינו בדגש על מחזאות ישראלית ויהודית, בנושאים מרכזיים העומדים בראש סדר היום הישראלי. בין היתר, יועלו מחזות שונים של מיטב המחזאים והיוצרים – ותיקים לצד צעירים – כגון יהושע סובול, חנוך לוין, אילן חצור, יגאל אבן אור, שי גולדן, שחר פנקס, מאור זגורי, מאיה ערד ומאיה הפנר. כמו כן, תעלנה הצגות שהן עיבודים ליצירות ספרות ישראליות, יהודיות ובינלאומיות של סופרים ידועים ובהם: דויד גרוסמן, ש"י עגנון, ג'ורג אורוול, האנס פאלאדה, היינריך פון קלייסט ופייר דה לאקלו.

במקביל, ממשיך התיאטרון הלאומי הבימה לטפח את עתודת הבימאים והמחזאים.

במסגרת זו מונה משה קפטן לבימאי בית וחבר ההנהלה האמנותית לצד חנן שניר, במאי הבית הוותיק וזוכה פרס למפעל חיים לשנת 2014 ולצד המנהל האמנותי של התיאטרון, אילן רונן. לצד הבמאים הוותיקים, ממשיך התיאטרון הלאומי הבימה במהלך לחיזוק דור יוצרים צעירים, נושאי חותם תיאטרלי ייחודי, דוגמת: שי פיטובסקי (עונה שישית), שיר גולדברג (עונה רביעית), שחר פנקס (עונה חמישית), מאור זגורי (עונה רביעית), מאיה ערד (עונה שניה) ועירד רובינשטיין, במאי צעיר ומסקרן שיצטרף לשורת הבימאים של התיאטרון הלאומי הבימה בעונות הקרובות. בנוסף, בעונה הקרובה תעלה עבודת בימוי ראשונה של השחקן נתן דטנר בהבימה – הקומדיה "משפחה עליזה" בכיכובו של נורמן עיסא שהצטרף ללהקת השחקנים של התאטרון הלאומי.

בעונה הקרובה יימשכו שיתופי פעולה עם קבוצות פרינג' ובתי הספר למשחק. לראשונה בארץ, יופק פסטיבל תחרותי לקבוצות צעירות בשיתוף איגוד תיאטרוני אירופה (UTE) וכן יתקיים פסטיבל תחרותי להצגות בי"ס למשחק. ההצגה הזוכה תאומץ ע״י התיאטרון הלאומי הבימה.

 במקביל ימשך גם שיתוף הפעולה הבינלאומי כשביוני 2015 תעלה ההצגה "אלוקים מחכה בתחנה" בפסטיבל בינלאומי בשטוטגרט, במסגרת ה-UTE (איחוד תיאטראות אירופה).

ההצגה "הכיתה שלנו" בבימויו של במאי הבית של הבימה, חנן שניר, הוזמנה ביולי 2015 לסיבוב הופעות בן שבועיים במדינות הבלקן : מקדוניה ,מונטנגרו, אלבניה וסרביה והתיאטרון הלאומי הבימה להופיע בפסטיבל בינלאומי ב"תיאטרון העם" בבייג'ין עם הצגת "הקמצן" מאת מולייר בבימוי אילן רונן.