מחשבים, אילוסטרציה
מחשבים, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

רוב האנשים מחשיבים גיבוי לדבר מורכב השייך בעיקר לעולם העסקי, אבל אם תחשבו רגע על כל הקבצים שמאוחסנים על המחשב או הסמארטפון שלכם תגלו כנראה שלא הייתם רוצים פתאום לאבד את כולם – ויש הרבה דרכים שבהם המידע שלנו יכול ללכת לאיבוד; החל מאובדן המכשיר עצמו ועד פגיעה של איומי סייבר כדוגמת תוכנות כופר או וירוסים אחרים.

האמת היא שביצוע גיבוי היום הוא פשוט מאי פעם – עם מחירים הולכים ויורדים של רכיבי אחסון חיצוניים ואפילו שירותי גיבוי חינמיים באינטרנט, עליכם פשוט להחליט מהו אופן הגיבוי המתאים לכם, ולהתחיל לגבות.

1. דיסק-און-קי

כפי שאמרנו, גיבוי לא חייב להיות משהו מסובך. יש לכם קבצים חשובים על המחשב? למה שלא פשוט תחברו את הדיסק-און-קי שלכם ותעתיקו אותם לשם? דיסק-און-קי נותן לכם מענה פשוט, זול וזמין לגיבוי המידע שלכם, והיום הוא גם מגיע בנפחים מכובדים של 64 ג'יגה בייט ויותר.

אחד מהחסרונות של הדיסק-און-קי הוא שהוא קטן מאוד ועלול בקלות ללכת לאיבוד. בנוסף, מספר הפעמים שניתן לשכתב את הנתונים מוטל בספק, כך שאולי לא כדאי לבנות עליו ככלי גיבוי לטווח ארוך, וכמובן הוא אינו מאפשר לכם להגדיר גיבוי אוטומטי או לגבות מכשירים ניידים, כמו הסמאטפון או הטאבלט שלכם, שאינם תומכים ב USB.

2. כונן אחסון חיצוני

כונן אחסון חיצוני הוא השלב הבא אחרי דיסק-און-קי. בדרך כלל הוא מגיע בנפחי אחסון גדולים יותר שיאפשרו לכם פשוט לגבות את כל הכונן הקשיח של המחשב לכונן החיצוני, ובימינו הוא אפילו יחסית זול.

הבעיה עם כונן אחסון חיצוני היא שהוא חשוף בדיוק לאותם איומים שעלולים לגרום לאובדן המידע מלכתחילה – כמו נפילות מתח או תוכנות זדוניות שמוחקות או מצפינות קבצים. לכן אם אתם משתמשים בכונן חיצוני, מומלץ לנתק אותו מהמחשב לאחר ביצוע הגיבוי ולא להשתמש בכונן הגיבוי שלכם לביצוע משימות יום יומיות אחרות.

3. גיבוי בענן "ציבורי"

"מחשוב ענן" הוא מונח שבטח כבר נתקלתם בו בעבר והמשמעות שלו היא, למי שאינו מכיר, שניתן לספק לכם שירות מסוים דרך האינטרנט, בניגוד לתוכנה שמותקנת לכם על המחשב. קיימות הרבה מאוד אופציות חינמיות לאחסון הקבצים שלכם בענן – לרוב עם מגבלה על נפח האחסון. דרופבוקס, iCloud וגוגל דרייב הם כמה מהשמות הגדולים, אבל ישנם עוד.

היתרונות של רוב שירותי הגיבוי לענן כוללות אופציה לגיבוי אוטומטי, תמיכה במגוון של מערכות הפעלה – כלומר תוכלו לגבות מידע מהמחשב, מהסמארטפון או מהטאבלט – וכמובן, השירות הוא חינמי – אך רק עד נפח מסוים.

אך לגיבוי בענן יש גם כמה חסרונות: ראשית, אתם חייבים להיות מחוברים לרשת על מנת לבצע גיבוי. שנית, השרתים של החברות המספקות את השירות לא חסינים מפריצות או בעיות אבטחה אחרות ומידע שלכם עלול לדלוף אם תהיה פריצה או מחדל אבטחה אחר. ושלישית, החברות אינן מבטיחות שהן ימשיכו את השירות במתכונת הנוכחית שלו לנצח, כך שבהחלט יכול להיות שבעתיד הן יתחילו לדרוש תשלום על כל נפח אחסון.

4. ענן פרטי

הענן הפרטי הוא אולי פתרון הגיבוי האולטימטיבי. מדובר בשילוב של כונן אחסון קשיח שמחובר לרשת הביתית שלכם ומאפשר לכם להתחבר אליו מכל מקום שתרצו. למעשה במקום שהקבצים שלכם ישבו בשרתים של חברה כלשהי, הם נשמרים על השרת שלכם שנמצא אצלכם בבית.

בנוסף הענן הפרטי מאפשר לכם לבצע גיבוי אוטומטי, להתחבר ממגוון רחב של מכשרים וממגוון רחב של מערכות הפעלה. עם ענן פרטי כזה אתם גם לא צריכים לסמוך על האבטחה של חברות אחרות ואין לכם (כמעט) הגבלה על נפח האחסון.

החיסרון העיקרי של הענן הפרטי הוא המחיר שלו שעלול להגיע לכמה אלפי שקלים, אך סביר להניח שעם יותר מודעות ויותר תחרות המחיר של הענן הפרטי יוזל משמעותית.

5. הדפסה

לא, זו לא בדיחה - למרות ההתקדמות הטכנולוגית של העשורים האחרונים, הדפסה נותרת אופציה רלוונטית לשמירת מסמכים או קבצים בעלי ערך רב כמו חוזים, מסמכים ותמונות.

החסרונות הברורים של גיבוי על ידי הדפסה היא קודם כל העובדה שלא ניתן לערוך את החומר לאחר שהדפסתם אותו ושנית שזהו לא פתרון "ירוק" במיוחד. עם זאת, חומר מודפס נמצא רחוק מידיהם של ההאקרים, והוא חסין מפני פרצות מקוונות, הצפנת קבצים או תקלות מחשוב אחרות.

טעויות נפוצות בגיבוי

אם אתם בין אותם גולשים שעד עכשיו לא דאגו לגיבוי והחלטתם שהגיע הזמן, או שאתם בין אלה שדווקא עושים גיבוי מדי פעם – חשוב שתכירו את הטעויות הנפוצות ביותר בזמן גיבוי קבצים, כדי שתוכלו להימנע מהן ולוודא שאתם אכן מגובים לשעת הצורך:

1. לעשות גיבוי אחד בלבד – גיבוי אחד הוא ללא ספק עדיף מאשר שום גיבוי כלל, אבל אם כבר אתם עושים גיבוי כדאי להשקיע כמה דקות נוספות ולעשות גיבוי נוסף – למקרה שהראשון יכשל.

2. לא לנתק את כונן הגיבוי מהמחשב – אם החלטתם לעשות גיבוי לכונן חיצוני או לדיסק-און-קי עליכם לנתק אותו מהמחשב בתום הגיבוי. כוננים חיצוניים חשופים לאותם האיומים כמו המחשב עצמו, כך שאם לדוגמה נדבקתם בתוכנת כופר היא תצפין גם את הקבצים בכונן הגיבוי והוא לא יוכל לשמש למטרה שיועדה לו מלכתחילה.

3. לא לבדוק שהגיבוי תקין – ייתכן שאתם מבצעים גיבוי של המידע שלכם, אך מסיבה כלשהי משהו השתבש בדרך והגיבוי לא תקין. מומלץ מדי פעם להיכנס לקבצים ששמורים בגיבוי שלכם ולוודא שהם תקינים.