המאבק נמשך, אבל בשקט. קבר דוד
המאבק נמשך, אבל בשקט. קבר דודצילום: פלאש 90

דריכות במתחם קבר דוד לקראת חג השבועות, היום בו מגיעים אלפי יהודים לקיים את החג בירושלים ולעלות לציון דוד המלך. זאת בעיקר לנוכח הדיווחים מחו"ל, ולפיהם בכוונתם של אלפי נוצרים מרחבי העולם להגיע למתחם הקבר ולקיים בו טקס דתי.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספרת הרבנית יוכבד גרוסמן, מהפעילים המרכזיים של קבר דוד, על החשש מקיומו במקום של טקס דתי בניגוד להנחיות וההשלכות הביטחוניות והבטיחותיות שעשויות להיווצר במהלך האירוע.

בראשית דבריה מספרת הרבנית גרוסמן כי "לפני חג הפסח, בערב ביעור חמץ הגיעה קבוצה של נוצרים עם המנהיג הפיצבלה (האחראי על האתרים הקדושים מטעם הוותיקן) עם קטורת ופרוכת בניגוד להנחיות". לדבריה האירוע התרחש במכוון בשעה בה יהודים אינם בסביבה שכן הם עסוקים בבדיקת וביעור חמץ.

"קיבלנו מידע מאיטליה וצרפת שמתכוונים להגיע 500 נוצרים בשיא חג השבועות. הם מתכננים לעלות לחדר המכונה 'חדר הסעודה האחרונה', מה שברור שלא היה שם באמת, ולקיים שם את ההכתרה של פטיצשה פיצבלה, האחראי על המקומות שלהם במזרח התיכון.

"הוא יקבל הכתרה לעוד שלוש שנים מטעם הוותיקן, וזה יקרה דווקא בקבר דוד ודווקא בשעת התפילה", אומרת הרבנית ומתארת בזעזוע את המציאות בה טקס של עבודה זרה יתקיים באולם מעל ארון קודש ותפילה יהודית, בניגוד מוחלט למותר בהלכה היהודית.

"כל הרבנים אמרו שאין מצב שיהיו עבודה זרה במקום כזה", היא אומרת ומבהירה: "זה או היהודים או הנוצרים". עוד היא מוסיפה ומציינת כי לבד מהפן הדתי הלכתי קיימת בעיה בטיחותית חמורה שעלולה להיווצר בשעת המפגש שבין אלפי היהודים המתפללים במקום ביום המיוחד, יום לידתו ופטירתו של דוד המלך, לבין אלפי הנוצרים שצפויים להגיע לבד מה-500 המדוברים.

הרבנית גרוסמן מדגישה כי אין מדובר רק באותם חמש מאות איש אלא בהיערכות של מתכנסי מפגן המסיון הענק המתוכנן בבניין הארנה להגיע גם הם לקבר דוד. כזכור, כעשרת אלפים אנשי כמורה ופעילי מיסיון מהעולם כולו צפויים להשתתף בכנס המדובר ולדבריה, על פי מידע שהגיע לידיהם בכוונתם לכלול במהלך חג השבועות בביקורם בירושלים גם טקס דתי בקבר דוד.

הרבנית מביעה תקווה שאם אכן יגיעו אלפי נוצרים למקום ייערכו היהודים מראש ויציגו במקום נוכחות גדולה יותר. היא מציינת כי בשנה שעברה הגיעו במהלך יום חג השבועות כארבעים אלף איש למתחם הקבר, וכעת, כך היא מקווה, יש להגיע במספר כפול.

הרבנית מספרת כי היא ופעילי מתחם הקבר פנו למשטרה בבקשה למנוע את האירוע הנוצרי ובכך להימנע מפגיעה  חמורה ברגשות היהודיים לבד מהסכנה הבטיחותית.

"העברנו למשטרה את המידע ואת החשש מהתחככות. זה מתחם קטן ואם יבואו אלפי נוצרים תהיה בעיית בטיחות", היא מספרת ומציינת כי עד כה המענה שקיבלו היה שיש לכבד את כל הדתות, אך "זה לא עניין של כבוד. זה עניין של או יהודים או נוצרים. לא יכול לבוא כומר עם צלב לתוך המתפללים. זו עבודה זרה...".

את השיחה עמה מקיימת הרבנית גרוסמן בדרכה להר ציון, ובמהלך השיחה היא מספרת כי הגיעה אל המקום וגם בשעה זו היא רואה את המבקרים הנוצרים מפריעים לתנועה היהודית, רמז לצפוי בחג המתקרב. "כרגע אני בהר ציון מולי הרבה מאוד נוצרים מהודו, כחמישים איש שחוסמים את הכניסה. מה יהיה כשיהיו כאן חמש מאות".

"כל יהודי חייב להגיע. לא יתכן שהם יקראו לעצמם שומרי החומה ושומרי העיר. דוד המלך נרדף כל כך הרבה בחייו ואנחנו חייבים להגן על קברו. יש להם את הכנסיות הרבות שלהם. שילכו אליהן. יש היערכות רבה וחשוב שכולם יגיעו", אומרת הרבנית ומוסיפה אודות היחס לו זוכה מאבקה האישי למען מתחם הקבר בקרב אנשי קהילתה, קהילת 'מאה שערים': "כולם עומדים כחיילי בית דוד. המקום חי וקיים. כשהגענו לכאן לפני ארבע שנים היה מפחיד כאן וחשוך. היום כולם כאן, חרדים, נוער גבעות, דתיים לאומיים ועוד. דוד המלך מחבר את כולם".