סוכה
סוכהאילוסטרציה: פלאש 90

בשורה לציבור שומרי המצוות. בניית סוכה בחג סוכות שלא על גבי קרקע או לחלופין בניית סוכה גבוהה יותר מ- 3 מטרים כפי שנהוג בחסידויות השונות לא יצריכו קבלת היתר בנייה.

ההחלטה התקבלה בעקבות פניית נציגי הציבור מירושלים סגן ראש עיריית ירושלים צביקה כהן וחבר מועצת העיר י-ם וחבר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מיכאל מלכיאלי לשר הפנים גלעד ארדן עוד שכיהן בתפקידו.

כידוע, באחרונה נכנסו תקנות חדשות בתחום התכנון ובנייה, ובהם נוספו שורת תנאים לקבלת פטור מהיתר במידה ומציבים או מקימים מבנה זמני כגון: מכולה, אוהל, סככה. והנה בשער הבניה לרישוי ולבניה באתר המקונן של משרד הפנים, בהדמיית החוק מופיעה גם סוכה.

בדברי ההסבר להדמיה זו מחילים את סעיפי החוק הנ"ל הנוגעים למבנה זמני גם על סוכה המשמשת למצווה בחג הסוכות, ובו נכתב: כי הסוכה צריכה להיות מוצבת על הקרקע, שטחה של הסוכה הוא לא יותר מ- 50 מטרים רבועים וגובה הסוכה לא יהיה יותר מ- 3 מטרים. מי שעומד בכל הקריטריונים הללו אינו חייב בדיווח על הביצוע לרשות המקומית.

לאור כך, פנו נציגי הציבור במכתב לשר הפנים גלעד ארדן, "כאדם הקשוב לרחשי ליבו של הציבור הדתי והמסורתי במדינת ישראל מבין אתה בוודאי את ההשלכות החמורות העלולות להיות מהרחבת חזית זו של משרד הפנים, ומהחלת סעיפי התקנות של מבנה זמני על סוכה הנבנית ברוב המקרים על גבי מרפסות וגגות ועיקר מצוותה היא המגורים בה במשך שבעת ימים".

הנציגים הוסיפו, "לא זו בלבד, ישנן רשויות מקומיות שכבר אימצו את ההדמיה ודברי ההסבר והדבר עלול לגרום לדרישה להיתר בניה עבור סוכה, למרות שדבר זה כלל אינו מופיע כאמור בלשון החוק".

בעקבות הפנייה, שר הפנים הפורש גלעד ארדן הורה לנציגי משרדו להסיר את הדמיית הסוכה ואת דברי ההסבר המופיעים בעניין באתר המקוון של משרד הפנים, בשל כך שדבר זה אינו מופיע כלל בלשון החוק.

"כאדם הקשוב לצורכי ציבור שומרי המצוות, אני מרגיש שליחות לעזור לציבור בבניית סוכה שהינה מצווה חשובה, וזאת הייתה אחת החלטות האחרונות טרם עזבתי את משרד הפנים על מנת למנוע עיכובים ומכשולים בבניית סוכה, מה גם שדבר זה אינו מופיע בחוק", ציין השר הפורש גלעד ארדן.