הרב משה לוינגר
הרב משה לוינגרהלל מאיר

עו"ד אליקים העצני ספד בפינתו השבועית בערוץ 7 לחברו, הרב משה לוינגר, שהלך בשבת האחרונה לעולמו.

"אבדה לדורנו דמות שכתבה פרק חשוב בתולדות העם היהודי ומדינת ישראל", אמר העצני, "בעתיד ילמדו על טבח תרפ"ט בחברון וכיצד נמחקה הקהילה היהודית הזו - דווקא בעידן הגאולה הציונית, עד בא הרב לוינגר שהחזיר את היהודים לחברון ואת חברון ליהודים.

''יספרו בבתי הספר על 700 שנות השפלה וביזיון של המדרגה השביעית מחוץ למערת המכפלה - מאז ימי הממלוכים ועד לאותם ששה ימים בלתי נשכחים ב-1967".

העצני הדגיש כי ללא מאבקו של הרב לוינגר, "היו בניו של יצחק עדיין תיירים בלבד במקום קבורתו של אביהם, שהשלטונות קבעו להם שעות ביקור וכבעלי הבית היו נשארים בניו של ישמעאל - בסימן לנחיתותו של היהודי אפילו שניצח במלחמה. נגד הנחיתות הזו התקומם הרב לוינגר".

"כל ימיו לא חדל הרב לוינגר לקנא לכבוד היהודי בתחום הזה, כמו לגבי קדושתה של הארץ. הוא לא ידע פשרות. למרות שידע לדבר מעדנות ולכבד את הממלכה והממלכתיות כאן גילה תקיפות של נגיד ומצווה כנביא קדמון".

בתקשורת, אמר העצני, הציגו את הרב לוינגר כשונא ערבים. ''הנכון הוא שהוא לימד והדגים בגופו שלא לפחד מהם והיכן תמצא מקום יותר מתאים לגמול יהודים מהפחד מאשר חברון שעדיין היתה חקוקה בתודעת העם כעיר הפוגרום של תרפ"ט?

''אוייביו הציגו אותו כאנרכיסט מפני שהתעלם מפקודות שנועדו לחסום בעד ההתנחלות בחבלי הליבה של ארץ ישראל. הוא אכן הנחיל לכולם את תורת 'לא תגורו' - אי הציות לגזירות ממלכתיות שמהותן אנטי ציוניות ושימש לציבור גדל והולך דוגמא ומופת של עמידה אמיצה מול השלטונות - כל עוד עימו הצדק המוסרי הדתי הלאומי".

העצני סבור כי במבחן הזמן יצאה צדקתו של הרב לוינגר לאור, "קריית ארבע וחברון כפי שהן היום, שאפילו לפני דור אחד בלבד לא חלמו לראותן כך, היא פרי מרידתו של הרב לוינגר בגרסא המודרנית של עצת המרגלים - בחוקים, בתקנות ובצווים שדנו את היהודים למעמד נחות בלב מולדתם".

"הרב לוינגר התעלם גם מההגבלה על היהודים במערת המכפלה וערך בתוכה טקסי נישואין ובריתות מילה 'בלתי חוקיים' שגרמו התנגשויות עם המושלים הצבאיים בחברון וכמובן שם רע בתקשורת העויינת שהתתנחלות לצנינים בעיניה. לימים קבעה ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט שמגר את הסדרים במערה שאף כי לא סיפקו את כל מאוויי היהודים, מכל מקום הקנו להם מחדש שביתת קבע מכובדת במערה דבר שלא זכה לו עם ישראל בהר הבית בירושלים".