מחקר חדש הצליח לראשונה להעניק אומדן של שכיחות מחלות מעי דלקתיות בישראל.

על פי המחקר שנערך בבית החולים שערי צדק, מספר החולים במחלות מעי דלקתיות נמצא בעלייה, ונאמד כיום בכ-37,000 חולים (451 חולים לכל 100 אלף איש), לעומת הערכות קודמות של כ-30,000 חולים. ההערכה היא כי 60% מתוכם חולים במחלת הקרוהן, ואילו ה-40% הנותרים חולים במחלת הקוליטיס כיבית.

עוד עולה מהמחקר, כי קיימת ירידה בגיל ההתפרצות של המחלה, המשתקפת הלכה למעשה במרפאות במגמת עלייה בתחלואה גם בקרב תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים.

מטרותיו העיקריות של המחקר הן להקים לראשונה בישראל מאגר מידע מדויק של כמות החולים במחלות מעי דלקתיות בישראל. עד כה, לא היה קיים מאגר מסוג זה, ולכן לא ניתן היה לדעת במדויק מהי כמות החולים ולנהל מעקב שוטף אחר שיעורי העלייה בתחלואה. כמו כן יש לבחון את יעילותן של הגישות הטיפוליות המוענקות כיום לחולים, לאור העלייה בתחלואה במחקרים שנעשו על כלל המטופלים בישראל.

פרופ' דן טרנר אמר כי "נתוני המחקר מדהימים, מכיוון שהם הופכים את ישראל למדינה בעלת השכיחות הגבוהה ביותר של מחלות מעי דלקתיות, לצד מדינות ספורות בעולם בעלות שכיחות דומה, כגון: אזורים בצפון קנדה, סקנדינביה, חלקים מארה"ב, וסקוטלנד. זאת ועוד, בעוד שבארצות אלו ישנה התמתנות בעלייה בתחלואה, הרי שבישראל מגמת העלייה בתחלואה הולכת וגוברת.

הסיבות העיקריות לכך הן שילוב של נטייה גנטית חזקה באוכלוסייה היהודית עם גורמים סביבתיים מגוונים, כגון: עלייה ברמה הסוציו-אקונומית, עלייה ברמת ההיגיינה וברמת החיים, מזון מתועש, זיהום אוויר, שימוש בכימיקלים וכדומה".

המחקר אשר החל בשנת 2012 טרם הסתיים וצפוי להימשך עוד כשנתיים, אך נתוניו המשמעותיים עד כה כבר הוצגו בכנס הארצי לאיגוד הגסטרואנטרולוגיה בישראל ובכנס האירופי לקרוהן וקוליטיס כיבית.

עו"ד אייל צור, יו"ר העמותה לתמיכה בחולי הקרוהן והקוליטיס כיבית אמר כי "המגמה המתמשכת של עלייה בתחלואה במחלות מעי דלקתיות בישראל מחזקות את הצורך של החולים להסתייע בשירותי העמותה. למרות שמדובר במחלות כרוניות בעלות השפעות מרחיקות לכת על החולים במיגוון תחומי החיים, הרי שאפשרויות הטיפול המוענקות כיום, מאפשרות לחולים לחיות חיים טובים יותר ולהמשיך לנהל את שגרת חייהם. אנו מזמינים את החולים לפנות אל העמותה, המציעה סל נרחב של שירותי תמיכה, הכוללים ייעוץ משפטי, ייעוץ תזונתי, עזרה מול מוסדות החינוך וצה"ל ועוד".

קרוהן וקוליטיס כיבית הינן מחלות מעי דלקתיות כרוניות חשוכות מרפא (Inflammatory Bowel Diseases), התוקפות את מערכת העיכול ומתבטאות, בין היתר, בכאבי בטן קשים, שלשולים בלתי פוסקים וירידה במשקל, ובילדים גם פגיעה בגדילה. כאשר מתרחשות התלקחויות דלקתיות, יש צורך פעמים רבות באשפוזים וניתוחים. כל אלה מביאים לקשיים בתפקוד ופגיעה באיכות החיים.

"יום המודעות העולמי לקרוהן וקוליטיס" (World IBD Day), מצוין במהלך חודש מאי מדי שנה, במטרה להעלות את רמת המודעות בקרב הציבור הרחב אודות מחלות מעי דלקתיות ואופן השפעתן על איכות חייהם של החולים ולעודד חולים להסתייע יותר בשירותי העמותה. בישראל, ייערכו אירועי תמיכה בחולים ופעילויות הסברה במשך כל חודש מאי.