בעקבות הסערה סביב הצעת חוק "הורים וילדיהם" לאחר הפירסומים בערוץ 7, מסר היום (שלישי) ח"כ יואב קיש מהליכוד, החתום על הצעת החוק עם השרה גילה גמליאל, כי סעיפים בחוק הפוגעים בסמכות ההורית יוסרו.

קיש מדגיש, כי ההצעה תתייחס רק לסכסוכי גירושין.

"אני שם לב שהרשת גועשת על החוק שהגישה השרה גילה גמליאל ואנוכי בעניין 'הורים וילדים'", כתב ח"כ קיש בדף הפייסבוק שלו.

לדבריו, "חשוב לי להבהיר. כוונת החוק להתערב אך ורק במקרים בהם עקב גירושים נוצר סכסוך בין הורי שפוגע בכולם. פוגע באבות, באימהות וגם בילדים, לעיתים עד כדי מקרים של ניתוק הילד ממי מהוריו וזאת שלא בצדק. על החוק למנוע פגיעה בטובת הילד במקרים אלו".

"אין בכוונתי או בכוונת השרה, לקבוע או להתערב בסמכות ההורית או בדרך החינוך שבחרו ההורים. במידה ונמצא כי יש בחוק סעיפים הפוגעים או המתערבים בחינוך ההורי, הרי שנדאג להסיר אותם בהליך החקיקה בכנסת", הסביר קיש.

מי שמקדמים את חוק "הורים וילדיהם" הם נציגי אבות גרושים המעוניינים בחקיקתו משום שהוא מבטל את חזקת הגיל הרך, המעניקה לאמהות יתרון מובהק בעת קביעת משמורת על ילדי גירושין.

ואולם, נדמה כי חברי הכנסת שחתומים על החוק לא היו מודעים לכך שהוא מבצע מהפכה של ממש בכל הקשור לסמכות ההורית, גם אצל זוגות נשואים, ובכלל. החוק מבטל את האפוטרופסות ההורית כפי שנקבעה בחוק הישראלי ב-1962, ומחליף אותה ב"אחריות הורית" המאופיינת בעיקר בשורה ארוכה של זכויות של הילד, ובחובות של ההורה כלפי הילד.

החוק מאפשר להגביל גם את סמכותו הדלה של הורה, או לשלול אותה כליל, אם בית משפט משתכנע כי התקיימו נסיבות בהן ההורה "אינו ממלא את אחריותו ההורית לטובת ילדתו או ילדו". הליך כזה יכול להיפתח אם ההורה השני, או הילד עצמו, או היועץ המשפטי לממשלה, פונה לבית המשפט נגד ההורה "הסורר", כל זאת, כאמור, גם אצל זוגות נשואים.

הזכויות של ילדים, לפי הצעת החוק, כוללות את "הזכות שהוריהם ידאגו להתפתחותם הגופנית, הנפשית, הרוחנית, המוסרית והחברתית וכן לחינוכם ולפיתוח כישוריהם האישיים, בהתאם לגילם ויכולתם", ו"הזכות לחופש מחשבה, ביטוי, מצפון ודת".

בגירסה של החוק שהוגשה ע"י גילה גמליאל לכנסת ה-19 ואשר נמסרה לערוץ 7 ע"י ח"כ קיש נכללה גם הזכות של ילדים "להכנתם לחיי אחריות בחברה חופשית ברוח של הבנה, שלום, סובלנות, שוויון המינים וידידות בין כל העמים, קבוצות אתניות, לאומיות ודתיות".

ברם, בגירסת האחרונה של החוק, שהוגשה לפני פחות משבוע, מותן ככל הנראה נוסח סעיף זה וכעת הוא מדבר רק על "הזכות לחינוכם לחיי אחריות בחברה ולכיבוד זכויות היסוד של כל אדם ללא הבדל גזע, מין, דת, לאום או מוצא".

עדיין נראה כי החוק פותח פתח נרחב לפניות של קטינים בכל הגילאים לבתי משפט נגד הוריהם, ושל הורה אחד נגד השני, בגין הפרות כביכול של זכויותיהם. קטין אחד עלול להתלונן כי הוריו לא מחנכים אותו לכבד אנשים "ללא הבדלי גזע, דת, לאום או מוצא", אישה עלולה לפנות לבית משפט בדרישה להגביל את זכויותיו ההוריות של בעלה מול ילדיהם בטענה שאינו דואג להתפתחותם "הנפשית והרוחנית", ואדם עלול לפנות לבית המשפט בבקשה למנוע מאשתו להיחשב כהורה משום שלדעתו אינה מכבדת את חופש הביטוי שלהם, וכדומה.

בנוסף, סעיף 9ב לחוק קובע כי במקרים של מחלוקות מול ילדיו, "יפעל ההורה, ככל האפשר, להגיע להסכמה עם הילדה או הילד בדרכי שלום, בעצמם או באמצעות צד שלישי ובכלל זה מטפל מקצועי או מגשר". דברי ההסבר לחוק מבהירים כי בכך, החוק "מכוון הורים שלא להשתמש באמצעים משמעתיים כוחניים כלפי ילדיהם, אלא לנסות לפעול בדרך של הידברות עם הילדים, ובעת הצורך – להיעזר בצדדים שלישיים, כמו קרובי משפחה, ידידים או גורמים מקצועיים כגון יועצים או מטפלים, כדי להגיע להסכמות עם הילדים.”

במילים אחרות: נראה כי אם יחוקק החוק בנוסח המופיע בהצעה כעת, הורה שיטיל עונש משמעתי כלשהו על ילדו, ולא משנה מדוע, עלול למצוא עצמו מזומן לבית המשפט עקב תלונה של הילד עצמו...