הרב משה לוינגר זצ"ל
הרב משה לוינגר זצ"להלל מאיר

בליל שבת קודש פרשת בחוקותי הסתלק מאיתנו מו"ר הרב משה לוינגר זצ"ל.

הרב הקדיש את חייו למען יישוב הארץ.

בהיותי חתנו של הרב, זכיתי פעמים רבות לשמוע ממנו את השקפתו בעניין מצוות יישוב הארץ.

הרב העלה את השאלה הידועה: מדוע לא מנה הרמב"ם את מצוות יישוב הארץ בספר המצוות? האם ההסבר שזוהי מצווה כללית מיישב את העניין? האם היא כללית יותר מהאמונה בה'? אולי כתשובה לשאלה זו, שגור היה על לשונו של הרב כי יש לעלות קומה במצוות יישוב הארץ. אין להסתפק עוד במצוות עשה ד' של הרמב"ן. הלומד את דברי הרמב"ן עלול לחשוב כי מצוות יישוב הארץ היא אחת מתרי"ג, ואף שנאמר עליה כי היא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה, נאמר כך גם על מצוות נוספות, כמו ציצית למשל.

מצוות עשה ד' של הרמב"ן היא "שלא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות או לשממה". אם כן, איזו קומה נוספת אפשר לבנות על מצווה זו? אחר שניישב כל גבעה וכל עמק, שנטענה ונפריחנה לכל אורכה ורוחבה, מנהר מצרים ועד נהר פרת, מן הים עד המדבר, הרי זוהי השלמת קיומה של המצווה. ומה עוד דורשת מאיתנו מצוות יישוב הארץ שאינו נזכר בדברי הרמב"ן?

מרן הרב זצ"ל לימד אותנו שמצוות יישוב הארץ היא הרבה למעלה מכך. מצווה זו היא חזון הגאולה, היא תיקון העולם, היא השלמת האידאות - הלאומית והאלוקית - בהתאמתן המוחלטת. נראה שלקומה זו כיוון הרב לוינגר. בקומה זו נדרשים אנו לכונן מערכות חיים שיגשימו את הערכים האלוקיים, קהילות שיהוו מצע לחינוך ילדים וקביעות עתים לתורה, אוניברסיטאות שיגלו את אלוקים בבריאה, בנקים שיובילו כלכלה מוסרית ומצליחה, מערכת משפט ששופטת לפי רצון ה' ולא לפי אופנות חולפות. קומה זו שקולה כנגד כל המצוות, היא כוללת את קיומה של התורה כולה, ואולי מפניה לא מנה הרמב"ם מצווה זו.

הרב לוינגר ציין כמה פעמים שזכה לחיות שלושה חודשים בעולם כשהרב קוק עוד היה חי (הוא נולד שלושה חודשים לפני פטירת מרן הרב).

על אמירה שנאמרה לפני בחירות: "זה נבלה וזה טריפה" - כעס הרב לוינגר מאוד.

על המבקשים לדבר על מצוות יישוב הארץ בלי שיקולי ביטחון, כלכלה, דמוגרפיה ועוד, אמר שמצוות יישוב הארץ היא כמו שלום בית. אי אפשר לעשות שלום בית, אם לא נכנסים לבדוק מהי השפעתה של החותנת.