שר נוסף בדרך? ממשלת נתניהו עם נשיא המדינה
שר נוסף בדרך? ממשלת נתניהו עם נשיא המדינהצילום: חיים צח / לע"מ

האם גלעד ארדן בדרך חזרה לממשלה? על פי מקורביו נראה שהמהלך הזה עתיד לקרות בקרוב.

ראש הממשלה נתניהו נועד עם ארדן והציע לו שורה של תפקידים, כולל המשנה לראש הממשלה, השר לביטחון הפנים והשר לעניינים אסטרטגיים. עד למועד סגירת הגיליון ארדן לא השיב רשמית להצעה, אך חבריו בליכוד מפעילים עליו לחץ רב כדי שיצטרף ויהיה חלק מממשלת נתניהו הרביעית. אבל הפער בין ארדן ונתניהו עדיין גדול, גם לאור צעדים אחרים שנעשו, כמו הפיטורים של מנכ"ל משרד התקשורת שמינה ארדן, שנעשו בשיחת טלפון.

הליכוד הזדרז אתמול (ד') לפרסם הודעה שבה נכתב כי ״ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה אל ח״כ ארדן ומנהל עמו שיחות במטרה לצרפו לממשלה מהר ככל האפשר. השניים טרם הגיעו לסיכום בעניין זה. ראש הממשלה רואה בגלעד ארדן שותף בכיר ושר מוביל שחייב להיות בממשלה בשל יכולותיו, הישגיו ומנהיגותו. ראש הממשלה ימשיך לפעול על מנת להגיע להבנה עם ארדן על הצטרפותו לממשלה", לשון הודעת המפלגה.

"גם שר הביטחון מחויב להסכם הקואליציוני"

נתניהו היה צריך להתמודד השבוע גם עם שתי בעיות של הפרת הבטחות קואליציוניות, ולשתיהן הוא לא נתן מענה אמיתי.

הפרה אחת יצרה משבר ראשון בקואליציה מול הבית היהודי. שר הביטחון משה יעלון הבהיר בשיחות סגורות כי לא יעניק אחריות על המינהל האזרחי לסגן השר החדש במשרד, ח"כ הרב אלי בן דהן. יעלון אמר באותן שיחות כי הוא אינו מתכוון לתת לנציג של הבית היהודי אחיזה בכל מה שקשור להתנהלות מערכת הביטחון ביהודה ושומרון.

המהלך של יעלון מנוגד להסכם הקואליציוני שעליו חתומים הצדדים, ובו נקבע במפורש פירוט התפקידים שתקבל מפלגת הבית היהודי, כולל הסמכויות של סגן שר הביטחון.

בבית היהודי ובליכוד סירבו להגיב לאורך השבוע לפרשה. עם זאת, ח"כ בצלאל סמוטריץ', נציג המפלגה, ביטא עמדה שמשמעותה משבר ביחסי המפלגות. "הסכמים קואליציוניים, כמו כל הסכמים אחרים, צריך לקיים. המציאות הזאת שבה שר בכיר ככל שיהיה, סעיף מסוים בהסכם הקואליציוני לא מוצא חן בעיניו ולכן הוא מחליט שהוא לא צריך לקיים אותו ועושה דין לעצמו, היא מציאות לא נורמלית. שר הביטחון הוא חלק מהליכוד, הליכוד חתום על ההסכם הקואליציוני הזה והוא חייב לקיים את ההסכם. הרב אלי בן דהן יהיה סגן שר במשרד הביטחון ויקבל סמכויות על המינהל האזרחי, ירצה בכך שר הביטחון או לא ירצה, או שאין הסכם קואליציוני", אמר סמוטריץ' נחרצות.

הבעיה השנייה שיצר לעצמו נתניהו היא בעצם פתרון של בעיה אחרת. בסביבתו של השר סילבן שלום היו מעדיפים לדחות את פרסום ההודעה על מינויו כשר האחראי על המגעים עם הפלשתינים ועל הדיאלוג האסטרטגי עם ארצות הברית, אבל ההודעה דלפה החוצה. זו עוררה זעם רב אצל ח"כ ציפי חוטובלי, שזה עתה מונתה לסגנית שר החוץ וקיבלה הבטחה מפורשת מנתניהו להשבת כל הסמכויות למשרד. סגנית השר חוטובלי אמרה ל'בשבע' בתגובה כי "ראש הממשלה מסר בידי את משרד החוץ כסגנית שר ללא שר, על כל סמכויותיו. כל עוד לא נאמר לי אחרת, אפעל במלוא המרץ בשביל למלא את תפקידי נאמנה בכל הגזרות בהן מדינת ישראל נדרשת לפעול".

עם זאת, גם ח"כ חוטובלי, כך נראה, לא מתכוונת לעורר מהומות יתר על המידה. לדברי מקורביה, היא מעדיפה ללמוד את התפקיד החדש מאשר להיכנס למריבות פנימיות חסרות תוחלת.

אגב, בליכוד העריכו כי שני התפקידים הנוספים שניתנו לשר שלום הם אלו ששכנעו אותו לקחת את תיק הפנים המקוצץ, לאחר שאיים כי לא יצטרף לממשלה.