נחש
נחשThinkstock

לחדר מיון ילדים של המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה הגיע לפני מספר ימים עידו כהן, נער בן 13 מהיישוב בורגתא, אשר הוכש ברגלו על ידי נחש בעת ששהה בחצר בית הספר.

הוא הובהל לבית החולים, שם הוחלט על מתן נסיוב לאור הנפיחות שהלכה והתפשטה במהירות והחשש מנזק לרגל ומפגיעה כלל מערכתית. הנער אושפז במחלקת הילדים להמשך מעקב וטיפול.

"בהמשך היום בו אושפז, ולמרות השפעת הנסיוב", מספרת ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים בבית החולים, "הורע מצבו והיה צורך בעירוב אורתופד בכיר לשם בדיקת האפשרות לנתח את רגלו ושחרור הלחץ שנוצר עקב הנפיחות הרבה''.

''בסופו של דבר, הצלחנו לייצב את מצבו הרפואי ללא הניתוח, שהיה דורש החלמה של מספר חודשים, והנפיחות ירדה- לשמחת כל המעורבים בדבר".

"הצוות כאן, כולו, עשה ממש עבודת קודש", מבקשים הוריו של עידו להדגיש, "אין לנו ספק שללא הטיפול המסור שלהם, זה יכול היה להיגמר לא טוב". היום, עידו מאושפז עדיין במחלקה, אך מצבו השתפר פלאים והוא מסוגל כבר לעמוד על הרגל הפגועה.

ד"ר קליין מבקשת להזכיר כי ההכשות של תום עונת האביב הן המסוכנות ביותר, וכי גם נחש קטן וצעיר, הרי שאין הדבר מעיד בהכרח על כמות ארס קטנה או סיכון גופני מופחת כתוצאה מהכשתו. יתר על כן, יש הסבורים שהכשה של נחש צעיר או הכשה של נחש ב"תחילת העונה" היא אף מסוכנת יותר משום שטרם עשה שימוש בארס לשם צייד. 

התופעות האופייניות להכשה הראשונה הן נפיחות רבה, כאבי בטן, חום, ירידה בלחץ הדם וחוסר יציבות המודינמית. הכשות אלו גם מתפתחות מהר יותר כתוצאה מכמות ארס גדולה ומרוכזת יותר הנאגרת בחורף.

"יש לציין כי לא כל אדם אשר הוכש יהיה חייב טיפול בנסיוב", מסכמת ד"ר קליין, "אך גם אם לא הופיעו תסמינים חריפים במיוחד, יש לפנות לבדיקה בבית החולים לצורך אבחון וטיפול. כמו כן, אין צורך להביא את הנחש לחדר המיון – מרבית ההכשות הינן של נחש צפע, והטיפול הוא בהתאם".