מאבק על שני סעיפים. ארכיון המליאה
מאבק על שני סעיפים. ארכיון המליאהצילום: הדס פרוש. פלאש 90

לאחר דיון שנמשך שעות ארוכות לתוך הלילה, אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009 עד 2014 ולפיו תקציב המדינה לשנים 2015-2016 יהיה תקציב דו שנתי.

57 ח"כים תמכו בהצעה ו-55 התנגדו לה בהצבעה שמית. ההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

ההצעה מבקשת לקבוע כהוראת שעה כי חוק התקציב לגבי השנים 2015 ו-2016, יהיה תקציב דו שנתי. עוד כוללת הצעת החוק סעיף ולפיו יידחה היום הקובע לעניין התפזרות הכנסת בשל אי קבלת חוק התקציב כך שבמקום 100 ימים אחרי כינון הממשלה יהיה היום הקובע 175 ימים אחרי כינון הממשלה.

בהתאם להארכת מניין הימים, מוצע שהממשלה תניח את הצעת התקציב הדו שנתי על שולחן הכנסת עד היום ה-101 לכינונה (ח' באלול התשע"ה, 23.8.2015) והיום הקובע יהיה 74 ימים מיום ההנחה ולכל המאוחר ביום כ"ג בחשוון התשע"ו (5 בנובמבר 2015).

סגן שר האוצר יצחק כהן הציג את ההצעה והסביר כי מטרת הדחייה היא לאפשר דיון רציני ומעמיק בכנסת וכן במטרה לאפשר למשרד האוצר להכין בשיתוף פעולה עם משרדי הממשלה תקציב בצורה מקצועית.

ח"כ סתיו שפיר תקפה והאשימה כשטענה כי "בשנה שעברה העבירה הממשלה מחוץ לתקציב באמצעות העברות תקציביות בוועדת כספים יותר מ64 מיליארד שקלים, כך שלומר שהתקציב הזה הוא באמת תקציב זה לא ממש נכון. אנחנו יודעים שיש במדינת ישראל תקציב סודי שעובר בוועדת הכספים ללא כל פיקוח".

סגן שר האוצר סיכם את הדיון ותהה: "בסך הכל ביקשנו הארכת מועדים. אם על דבר כל כך קטן ישבנו לילה שלם, מה יקרה כשיגיעו הסעיפים הגדולים והמהותיים?".