הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן גורס שנוכח ההתאבדות המתוקשרת שאירעה בתחילת השבוע, ועקב הדיון הציבורי שהתעורר על כוחן של רשתות חברתיות ש'גרמו' לו ליטול את חייו – יש צורך שהורים ידברו עם ילדיהם גם על הסוגיה הרגישה של התאבדויות.

לדבריו, התאבדויות הזוכות לסיקור עיתונאי רחב מוצגות לעיתים מתוך "הבנה" למניעיו של מי שהתאבד, והדבר עלול חלילה לשמש לגיטימציה בעיני הצעירים, שילמדו כי זה פתרון אפשרי למצוקה.

"אנו חשים חוסר רצון לדבר על הנושא, ראשית כי לא רוצים לדבר בגנות מי שכבר איננו. אך לא פחות מכך, אנו חוששים לדבר נגד התאבדות במקרים בהם מכירים מקרוב את המשפחה. אנו חלילה לא רוצים לפגוע במשפחה האבלה, שסובלת דיה. אנו מלאי הזדהות עם ההורים והסבים, האחים והחברים; רוצים לתמוך בהם ובשום פנים לא להוסיף שמן למדורה ולצערם על ידי מתיחת ביקורת על הבת או הבן שלהם". "נדרשת התנהלות מורכבת. מצד אחד, תמיכה מרבית במשפחה, שהיא לעתים משפחה מדהימה, ובו זמנית – אמירה חדה, בעיקר לנוער שמכירים את הסיפור, בגנות התאבדויות. כמה שלא נעים לנו, צריך לומר להם שזה רצח, ואין לאיש זכות ליטול חיים שהקב"ה נתן, אף כשיש קשיים ומצוקות".

הרב גודמן מציע להסביר לצעירים כי המתאבד הוא לעתים מרוכז בעצמו ואינו קולט את עוצמת האכזריות שהוא מגלה כלפי משפחתו ומכריו, שנידונים לסבל קשה שילוו אותם בעתיד. "זה מעשה שמגלה אנוכיות, וגם אם הוא כותב על פתק "אימא, תסלחי לי" – בפועל הוא עושה לה ולכולם מעשה נוראי. זאת בנוסף לרמיסת איסור תורה ולבגידה בפיקדון שהקב"ה נתן לו". לדבריו, "צריך להסביר להם שגם אם מסיבות שונות לא קוברים היום מחוץ לגדר, המעשה עצמו הוא בוודאי מחוץ לגדר".

בפינתו בערוץ 7 מציע לנו הרב לעודד את ילדינו לזכור שגם נוכח קשיים ומצוקות: "יש מוצא. מחר בע"ה נראה את הדברים אחרת. אפשר תמיד להתייעץ, למצוא סעד. צריך להאמין שהקב"ה יראה לנו את הדרך". לדעתו, ראוי גם לחדד עם צעירים את הצורך לדווח על חברים שמביעים נטיות אובדניות. "צריך להסביר להם שזו לא הלשנה אלא גילוי של חברות עמוקה".

הרב גודמן מסיים בקביעה כי "אין להפקיר את ילדינו לתרבות שמגלה לעתים הבנה בקריצה להתאבדויות. חרף אהבתנו והערכתנו לבני משפחתו וחבריו של מי שנטל את נפשו, עלינו לדבר עם ילדינו כדי בע"ה לצמצם את הסיכוי שהם יראו במעשים אלו מעשים לגיטימיים. בטוחני שגם המשפחה האבלה אינה רוצה שיהיו עוד מקרים כאלו, ותשמח שנבהיר לצעירים את חומרתם, למען יבחרו בחיים, גם נוכח קשיים".