הרב שלמה ריסקין
הרב שלמה ריסקיןצילום: ערוץ 7

ברבנות הראשית לישראל התייחסו אחר הצהריים (רביעי) לסערה סביב הארכת כהונתו של הרב שלמה ריסקין, רב המועצה המקומית אפרת שבגוש עציון.

ברבנות טוענים כי גופים שונים מבקשים להפעיל לחצים פסולים על מועצת הרבנות הראשית ולנסות להלך אימים על חבריה, מתוך מטרה להשפיע על החלטתה בעניין הארכת כהונת רב היישוב אפרת. 

"השימוש בשפה בוטה ובריונית כלפי הרבנים הראשיים, מוסד הרבנות הראשית לישראל ומועצת הרבנות הראשית, הינו מעשה חמור ביותר ואין זה מדרך תורתנו להתבטא בצורה שכזו", נמסר מהרבנות.

לגופן של הטענות, מסבירים ברבנות הראשית כי "בעת הארכת כהונה, מקובל שהרב המבקש מתייצב בישיבת מועצת הרבנות הראשית ומנמק את בקשתו תוך המצאת המסמכים הדרושים, למעט במקרים חריגים, כגון הארכת כהונה של רב שנבחר כחודש לפני גיל פרישתו), ועל כן הדיון בעניין הארכת כהונת רבה של אפרת נדחה לישיבת מועצת הרבנות הבאה, כדי לאפשר את השתתפותו בה. 

"יש להדגיש", מוסיפים ברבנות, ''כי ההליך בעניין זה, הינו ההליך המקובל שנעשה בעבר וייעשה גם בעתיד. מועצת הרבנות הראשית לישראל, מתוקף סמכותה החוקית-סטטורית להארכת כהונת רבני הערים, אינה 'חותמת גומי' ואינה מאשרת באופן אוטומטי את הארכת כהונת רבנים אלא אך ורק לאחר שבדקה כראוי את הבקשה. 

"הלחצים והאיומים לא יגרמו ל'קיצורי דרך' ולחריגה מהנדרש", הבהירו ברבנות הראשית לישראל.

אתמול, נזכיר, הבהיר הרב שלמה ריסקין כי הוא אינו חושש מהחלטת הרבנות הראשית בנוגע להמשך כהונתו, ומבחינתו הפנייה לבג"ץ תהיה רק הצעד האחרון.

"לצערי אני ניזון מהעיתונים ושומע שהסיבה היא הגיור והעובדה שאני אמור להקים בית דין לגיור יחד עם עוד רבני עיר, כדי לפתוח את שערי הגיור בשביל היהודים מברית המועצות לשעבר שנמצאים כאן בארץ.

"מדובר בכחצי מיליון שאינם יהודים מצד האם", הסביר הרב ריסקין. "יש אפשרות לפתור את הבעיה אם בתי הדין לגיור יהיו יותר אוהבים ויותר מחבקים, והכול מאה אחוז לפי ההלכה".

בשיחה עם ערוץ 7 הבהיר הרב ריסקין כי הוא אמנם אינו זקוק לאישור של הרבנות או למשכורת רשמית, אך הוא מתעקש לבקש את הארכת כהונתו באופן רשמי, "את התמיכה שלי קיבלתי מהמועצה המקומית ומכל תושבי אפרת שבאו היום לתמוך בי. רב הוא רב לא בגלל הרבנות הראשית ולא בגלל תעודה כזאת או אחרת, אלא כי הוא מקובל על המקום שבו הוא מכהן.

"המשכורת בשבילי היא דבר מאוד משני. אבל אני רוצה שהרבנות תאריך לי, כי אני לא חושב שיש סיבה שלא יאריכו לי, ואני מקווה שגם הרבנים הראשיים מבינים את זה ואם הם ישאלו אותי הם יבינו את זה היטב. אם לא יאריכו - אפנה לבג"ץ".