הרבי מלובביץ'
הרבי מלובביץ'פלאש 90

שנים רבות היה הרבי מלובביץ' חוזר ממשרדו לביתו כשבחיקו שקית משרדית ובתוכה מכתבים עם שאלות שלא הספיק לענות עליהן במהלך היום.

תשובות רבות פורסמו עד היום בספרים רבים שיצאו לאור, אך הפעם מדובר בספר שמטרתו אחת: להביא לקורא תשובות, מהן ניתן ללמוד על השקפת עולמו של הרבי בנוגע לחיי היום-יום.

את הספר 'תשובות לשאלות החיים' ערך לא אחר מאשר דובר חב"ד בישראל, הרב מנחם ברוד, שעורך מזה כשלושים שנה את עלון השבת המפורסם ''שיחת השבוע''.

התשובות של הרבי, אחת לאחת, נגעו בנקודה, ענו לשאלות – אם בקצרה ואם באריכות ולפי הצורך הוסיף הרבי את הנקודה שראה לנכון – נקודה שתתאים ותקדם את השואל.

הרבי לא בחל לגעת ולהתעסק בנושא כזה או אחר ובין התשובות המופיעות בספר, נמצאות תשובות העוסקות במקומו של האדם החילוני, או בעצם האם יש דבר כזה ''חילוני'', עול מצוות, תכלית החיים, תענוגות העולם, מדוע תלמידי ישיבה פטורים מצבא, ידיעת הבורא, אבולוציה וארץ ישראל.

עוד ניתן למצוא תשובות בנושאים כגון מעמד האישה, זוגיות, כיצד למצוא בן זוג, שלום בית, חינוך, פרנסה, רפורמים, שמחה ועוד.

המיוחד בתשובות שנאספו בספר החדש, הוא שמדובר בנושאים לכאורה בנאלים ופשוטים, אך מתשובותיו של הרבי ניתן לראות כמה ערך יש לכל נושא וכמה חשוב לבדוק ולחקור כל נושא ולא להשאיר מאחור שום נקודה שלא נלמדה כראוי.

אחת הנקודות המעניינות, אותה ניתן לראות בתשובות, היא שהרבי לא פחד מהקידמה הטכנולוגית. אדרבה, הוא דגל בשיטה לפיה האדם לוקח את הקידמה ובאמצעותה מתקדם בעבודת ה' שלו.

בכל ספר שיצא עד היום על הרבי – הן ספרים עם תשובותיו והן ספרים על חייו, ניתן היה לגלות דברים חדשים על הדמות המיוחדת הזו וכך גם בספר זה.

הרב ברוד מספר בהקדמה כי את המכתבים עם השאלות, פתח הרבי בעצמו ולא הסכים שעוזריו יסייעו בעדו, זאת בטענה שהשאלות בחלקן אישיות והרבי רצה לשמור על כבוד השואלים.

עוד מעניין לקרוא כי הרב ידע שפות רבות בהן עברית, אנגלית, רוסית, צרפתית, יידיש, גרמנית, איטלקית ולטינית וכשהיה צורך הוא השיב לשואל בשפתו – בכתב ידו, מאחר ועוזריו לא ידעו את שפת השואל ולא יכלו להדפיס את התשובה.

בסוף הספר הביא הרב ברוד רשימה המפנה לתשובות המקוריות שנכתבו בשפות אחרות או בעברית קשה ותורגמו בספר לטובת הקורא.

מדובר בעבודה מדוקדקת ומוצלחת ביותר שנכנסת לרשימה הארוכה של הספרים שיצאו בשנים האחרונות על הרבי מלובביץ'.