סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן
סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

1

אמינות היא קודם כול ערך חשוב, אבל מעבר לכך היא גם כלי עבודה.

כאשר מנהיגי ציבור מגלים חוסר נאמנות להבטחותיהם ולערכים שבשמם הם נבחרו, התוצאה היא התרופפות אמון הציבור בנבחריו, בשיטה הדמוקרטית ובמערכת הפוליטית בכללותה.

וכאשר פוליטיקאים אינם מכבדים את ההבטחות וההסכמים ביניהם, מתערערת בנוסף לכך גם היכולת שלהם לשתף פעולה ולבסס מערכת פוליטית יציבה.

2

ממשלת נתניהו הרביעית קיימת רק שבועיים, אבל בעיות של חוסר אמינות פוגעות בה מרגע היוולדה.

היא יצאה לדרך עם קואליציה צרה של 61 ח"כים משום שאביגדור ליברמן, זה שתמיד מדבר על הצורך במשילות וביציבות שלטונית, העדיף מסיבות לא משכנעות למנוע הקמת קואליציה יציבה וללכת לאופוזיציה.

זאת לאחר שבקדנציה הקודמת היה זה ליברמן שבשם המשילות והיציבות השלטונית דרש להעלות את אחוז החסימה, מה שגרם לכך ששלושה מנדטים של מפלגת יחד, שהיו יכולים לחבור לקואליציה ולייצב אותה, ירדו לטמיון.

ליברמן הוא האחראי העיקרי להקמתה של קואליציה רעועה שבה כל אחד מהח"כים מחזיק בידיו את גורל הקואליציה ויכול לגרום להתפרקותה.

התוצאה היא ראש ממשלה סחיט, שנאלץ לרצות בערימת תיקים את גלעד ארדן, שמשום מה האתגר של המשרד לביטחון פנים קטן עליו, ומיד לאחר מכן לפייס את השר המורד זאב אלקין שמידיו נלקח אחד המשרדים שניתנו לארדן.

את ריצויו של אלקין השיג נתניהו על ידי הפקדתו, בנוסף לתיק העלייה והקליטה, גם על המשרד לענייני ירושלים. דא עקא שנתניהו בכלל הבטיח לראש עיריית ירושלים לבטל את המשרד הזה, שלתחושתו של ניר ברקת אינו מסייע אלא רק מפריע לו לנהל את העיר. אז אלקין אולי קיבל את מבוקשו, אבל במחיר של פגיעה באמינותו של ראש הממשלה.

3

גם משה כחלון, האיש שהבטיח לפרק את מונופול הגז, אכזב השבוע את מצביעיו ואת תומכיו כשהודיע שבגלל קרבתו האישית לקובי מימון, אחד השותפים במאגר הגז תמר, הוא מושך את ידו מהעיסוק בנושא.

כחלון צבר את המוניטין הציבוריים שלו מעידוד התחרות בשוק הסלולר, שהביא לירידת מחירים שכל אזרח הרגיש אותה בכיסו. התקווה, או שמא האשליה, שכשר האוצר הוא יפעל באופן דומה בתחומים אחרים היא הסיבה העיקרית, כמעט היחידה, לכך שהבוחר העניק לו עשרה מנדטים.

כחלון נתפס כאיש הנכון להתמודד עם יוקר המחיה. הפשטות העממית שלו יצרה רושם של אדם שאינו מחובר לשכבה המשפיעה של בעלי ההון, ומחויב קודם כול לאזרח מן השורה. הוא שיווק את עצמו כמי שיכרסם בזכויות היתר של העשירים, ויאפשר גם לשכבות החלשות לקבל מעט מן השפע השמור לבעלי הממון, המונופול והקשרים. רבים ממצביעיו של שר האוצר מרגישים את עצמם כעת מרומים, ובצדק.

עוד קודם לכן נסדקה אמינותו של כחלון כאשר הפך את עצמו לפתע למגן האקטיביזם השיפוטי, ואף הטיל וטו על הכללת החקיקה של פסקת ההתגברות בהסכם הקואליציוני. גם העובדה שיו"ר כולנו, שבעבר היה מזוהה עם האגף היותר ימני בליכוד, החל לפתע לזמר זמירות של רפיסות מדינית ולדבר על יישובים שעתידים להימסר לפלשתינים, לא מותירה רושם טוב בעניין המחויבות לערכים ולעקרונות שאמורה לשרור במערכת הפוליטית בישראל. כעת קשה לסמוך גם על ההבטחות של כחלון להוריד את יוקר המחיה בכלל ואת מחירי הדיור בפרט, ורק מעשים ועובדות מוצקות יוכלו לשקם את האמינות שלו שנפגעה.

4

גם ההתחייבות להפקיד בידי סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן את האחריות על המינהל האזרחי הופרה עוד בטרם יבש הדיו של אותיות ההסכמים הקואליציוניים בין הליכוד לבית היהודי שבהם נכללה. מיד עם כניסתו של בן דהן לתפקידו, השר יעלון החליט לצפצף על ההסכם והודיע לסגנו שלא יעביר לידיו את האחריות על המינהל. אין סיבה שבן דהן ימחל על כבודו – אף פוליטיקאי אחר לא היה עובר על כך בשקט. אבל גם אם הוא מוחל, כבודו אינו מחול, כי לא מדובר כאן רק במשחקי כבוד.

המינהל האזרחי הוא הגוף הממונה על חייהם של 400 אלף יהודים ביהודה ושומרון. זוהי האוכלוסייה היחידה בין הים לירדן שחיה תחת ממשל צבאי. מאז הסכמי אוסלו, יחסם של פקידי המינהל להתיישבות ולשאיפותיה הולך ונעשה גרוע יותר ויותר. הפקידות המשפטית של המינהל, שמוביליה רואים את מדינת ישראל ככובשת זמנית ביו"ש, מתנכלת לזכויות היהודים ומפעילה כלפיהם צעדים דרקוניים שאינם נהוגים בשום מקום בארץ: מעצרים מינהליים, צווי הרחקה והפקעה, עיכוב של תוכניות פיתוח ובנייה, אכיפה סלקטיבית נגד בנייה בלתי מורשית ועוד.

בהתיישבות ייחלו ליום שבו תיק הביטחון יימסר לבוגי יעלון, אשר נחשב לידיד ההתיישבות, אך הוא אכזב ולא הוכיח יכולת לשנות באופן משמעותי את המציאות הכואבת. לכן העברת האחריות על המינהל האזרחי לידי נציג הבית היהודי הייתה אחד מהישגי המשא ומתן החשובים של המפלגה, לצד קבלת תיק החינוך, המשפטים, ראשות ועדת החוקה והחטיבה להתיישבות שצורפה למשרד החקלאות. לאחרונה נראה כאילו יעלון משתדל להוכיח שאפשר לסמוך עליו, אולי כדי להרגיע את הלחצים בעניין. כך התבשרנו השבוע שהמבנה הגזול של ישיבת 'עוד יוסף חי' יושב סוף סוף לבעליו, וכך ראינו כיצד לאחר זמן רב ואינספור בקשות ניסה שר הביטחון בשבוע שעבר לאפשר נסיעה בטוחה באוטובוסים נפרדים לישראלים שגרים ביו"ש. אבל דווקא התקפלותו המהירה של יעלון מההחלטה הנכונה הזאת בגלל לחצים בלתי מוצדקים, היא ההוכחה לכך שאי אפשר לסמוך על הרצון הטוב שלו.

5

פרט לעניין המהותי של הצורך הדחוף לשפר את תפקודו של המינהל האזרחי, אסור לוותר גם בגלל המישור הפוליטי של היחסים בין הליכוד לבית היהודי.

אופן ההתנהלות של נתניהו מול הבית היהודי בזמן מערכת הבחירות, ובמיוחד בזמן הרכבת הקואליציה, מוכיח שאין במערכת היחסים הזאת אפילו גרם אחד של רצון טוב.

כשהכול בנוי על כוח אסור בשום אופן לשדר חולשה, וזה מה שעושים בנט וחבריו כשהם מאפשרים לנתניהו ויעלון לדרוך עליהם.

מפלגה של שמונה מנדטים שהצליחה לאלץ את נתניהו לתת לה את תיק המשפטים, צריכה לדעת גם לעמוד על כך שהוא לא יפר את ההסכם הקואליציוני איתה זמן כה קצר לאחר שנחתם. אם הפרת ההסכמים לא תיעצר במשרד הביטחון, היא תגיע מהר מאוד גם למשרד החינוך ולמשרד המשפטים.

על הבית היהודי להבהיר שלא ייתן את ידו לתרבות פרועה של חוסר אמינות והפרת הבטחות. נתניהו זקוק לאצבעות של בנט וחבריו כמעט בכל יום, כך שזו לא אמורה להיות משימה קשה במיוחד.

לתגובות: [email protected]