מאות עולים חדשים
מאות עולים חדשיםצילום: אוליבייר פיטוסי

על רקע החשש מהתחדשות הלחימה באוקראינה, כמאה עולים חדשים - רובם פליטים מאזורי הקרבות - נחתו ביום חמישי האחרון בנתב"ג, בטיסה של הקרן לידידות.

ולדימיר סורנין, אחד העולים שביתו נפגע במהלך הקרבות, מסביר כי "האווירה עדיין מתוחה מאוד. שומעים ברקע יריות ופיצוצים מפעם לפעם".

ולדימיר (31), שעלה יחד עם אשתו, יקטרינה (29), ושני ילדיהם, ברח עם משפחתו מלוגנסק עם תחילת הקרבות. במהלך הקרבות פגזים פגעו פעמיים בחצר בית המשפחה והסבו לו נזק רב. בחודשים האחרונים התגוררה המשפחה במחנה פליטים בדנייפר.

לדבריו, רבים חשים כי הקרבות עשויים להתחדש בקרוב. לצד הנזק הרב שהסבה הלחימה, סורנין, בעל הכשרה משפטית, מתאר גם את התוצאה הכלכלית העגומה. "המפעל שבו עבדתי אינו פעיל יותר. חלק גדול מהעסקים לא משלמים משכורות, ואחרים משלמים באופן חלקי או באמצעות מוצרים".

במטוס שנחת ביום חמישי היו 46 משפחות, מתוכן 34 ילדים ונערים ו-5 תינוקות. סך כל העולים בטיסה זו עומד על 102. היעד המועדף על העולים הינן הערים בת ים ופתח תקווה. טיסה זו הינה החמישית בסדרת טיסות העלייה שמארגנת הקרן לידידות.

בחצי השנה האחרונה העלתה הקרן מעל 700 עולים חדשים מאוקראינה, רובם פליטים מאיזורי הקרבות. לאור מצבם הכלכלי של העולים, הקרן לידידות מסייעת להם במענקים מיוחדים בסך 1,000 דולר לכל עולה בוגר ו-500 דולר עבור כל ילד, בנוסף למימונה של הטיסה ארצה.

תמיכות אלה של הקרן באות כתוספת לסל הקליטה ולהטבות להן זכאים העולים מטעם משרד הקליטה. עוד לפני הגעתם ארצה, הקרן דואגת לקליטתם של כל משפחת עולים ברשויות המקומיות המתגייסות ללוות את העולים תוך מציאת דיור ומקומות תעסוקה בעבורם.

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, מציין כי "הקרן לידידות משקיעה בחצי השנה האחרונה מאמצים כבירים בהעלאתם של יהודי אוקראינה לישראל. מדובר במהלך אסטרטגי שאנו רואים בו חשיבות רבה הן להגנה על אוכלוסיות יהודיות בעולם הנמצאות במצוקה והן לחיזוק החברה הישראלית.

''העולים המגיעים ארצה הם צעירים ומשכילים ויתרמו רבות לקידום החברה והמשק בישראל כפי שהוכיחו גלי העלייה הקודמים מחבר העמים".