אורי אורבך
אורי אורבךצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במגרש האימונים של איצטדיון 'המושבה' יתקיים בפתח תקווה משחק כדורגל ייחודי.

במשחק יתמודדו שחקני ליגת הנוער של 'צו פיוס', ליגה המשחקת בימי חול בלבד, מול כוכבי העבר של נבחרת ישראל בהם  בוני גינצבורג, משה גלאם, אמיר שלח, עומר גולן, נאור גלילי ועוד. כל זאת לזכרו של השר המנוח אורי אורבך ז''ל.

בראיון לערוץ 7 מספר בוני גינצבורג על חשיבותו של המשחק המבקש להעביר מסר של מתינות הן באצטדיונים ומגרשי הספורט והן ברחוב הישראלי כולו.

"ההיבט הראשון של חשיבות המשחק הזה הוא אורי אורבך ז"ל שהיה איש יקר וחובב ספורט", פותח גינצבורג ומוסיף: "היבט נוסף הוא כמה שיותר להביא לקירוב לבבות".

עם גינצבורג אנחנו משוחחים כשהוא בעיצומה של התאוששות ממתיחת שריר במכשיר הליכה. הוא מעיר שלא פעם אדם בגילו קם בבוקר ומשוכנע שגופו מסוגל לכל, אך עם תחילת הפעילות מתברר שהגוף כבר אינו מה שהיה... ומתיחת שריר הופכת חלק מההתמודדות. עם זאת הוא מבטיח להיות חלק ממשחק הראווה לזכרו של השר חובב הספורט.

כשנשאל אם המגרשים היום אלימים יותר מהתקופה בה שיחק בעצמו, אומר גינצבורג כי לטעמו "מגרשי הכדורגל הם שיקוף של החברה שלנו. בהיבט המילולי החברה הפכה להיות פוגענית יותר אבל האכסניות למשחקים השתפרו דרמטית. המתקנים גורמים לכך שמשפחות רוצות יותר להגיע. העניין הוא איך להחליש את עצמת הזעם שאנשים פורקים באצטדיונים. זה תהליך של זמן".

גינצבורג לא מסתיר את סלידתו מהנפת דגלי אש"ף באצטדיון דוחה והקריאות העולות מהיציעים שם. לזאת הוא מזכיר גם את אירוע ההצדעה לעזמי בשארה. "לא אהבתי את ההתנהלות של אחי נצרת ביום חצי הגמר כשהאדירו את שמו של עזמי בשארה ושל מי שתרם להם", הוא אומר.

לטעמו יש לערוך הפרדה בין הספורט לבין מדיניות ופוליטיקה ובכך להוריד את הלהבות ביציעים. "לא אהבתי גם את הפניה של הפלשתינים להשעיית ישראל מפיפ"א. אין לזה מקום בכלל. יש כל הזמן מפגש בין הפוליטי מדיני לספורטיבי, כי בספורט יש עוצמה שחושפת סכסוכים. אנחנו להשאיר את המדיניות למי שאחראי לכך".

בנימה זו מזכיר גינצבורג את המגמות שמאחורי המשחק: "להבליט את הדברים המאחדים ולא את המפרידים, להתנהל בסובלנות ולקבל את האחר מתוך כבוד והערכה הדדית. הבחירות האחרונות העצימו בצורה מכוערת את הזיהוי ומיקום האנשים. את זה צריך לפוגג".

יצוין כי בין צופים במשחק יהיו גם קרובי משפחתו של השר המנוח, בנו, אחיו וחברים שליוו אותו לאורך שנות פעילותו.

"דווקא בעיצומה של תקופה סוערת בשיח שבין המגזרים, כשביטויי גזענות ושסעים נשמעים מכל עבר, החלטנו לתעל את האנרגיות השוקקות של הציבור ולקיים משחק כדורגל לזכרו של אורי אורבך שפעל כל חייו לקירוב לבבות", מציינת עליזה גרשון, מנכ"ל צו פיוס.

"כמי שלקחו על עצמם להניף את דגל הסובלנות והשיתוף, אנו מחויבים לצמצום הפערים בחברה, ואיחוי הקרעים שבין חילונים ודתיים, פריפריה ומרכז, מתנחלים ותל אביבים, ואן דבר חוצה תפיסות עולם יותר מאשר כדורגל", מוסיפה גרשון.