מליאת הכנסת
מליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת

מליאת הכנסת דחתה ארבע הצעות אי אמון שהגישו סיעות האופוזיציה השונות.

את ההצעה הראשונה, תחת הכותרת "ממשלת ה"קרקס והכאוס של ממשלת נתניהו", שהגישה סיעת המחנה הציוני, דחתה הכנסת בהצבעה שמית, לאחר שתמכו בה 51 חברי כנסת והתנגדו לה 55.

את ההצעה שכותרתה "ממשלה ללא בשורה" שהגישה הרשימה המשותפת דחתה הכנסת לאחר ש- 44 חברי כנסת תמכו בה ו-59 ח"כים התנגדו לה.

את ההצעה שכותרתה "פיצול משרד החוץ ל-6 שרים שונים פוגע פגיעה אנושה ביחסי החוץ של מדינת ישראל" שהגישה סיעת יש עתיד, דחתה הכנסת לאחר ש- 44 חברי כנסת תמכו בה, 55 ח"כים התנגדו ו-3 נמנעו.

את ההצעה שכותרתה "רפיסות הממשלה מול ירי חמאס על אזרחי ישראל ומדיניות ההכלה המתמשכת תוך הימנעות מהכרעת האויב" שהגישה ישראל ביתנו דחתה הכנסת ברוב של 34 תומכים מול 56 מתנגדים ו- 11 נמנעים.

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה מעל הדוכן, כי "אנחנו מביעים אי אמון בממשלה לא בגלל שאנחנו באופוזיציה, אנחנו באופוזיציה בגלל שאין לנו אמון בממשלה. ראש הממשלה משמיע את הדעות שלנו בפני העולם כי הוא יודע שאלה העמדות היחידות שמצילות את מדינת ישראל, למרות שזה בניגוד לאמונתו ואמר שהעמדות שלנו מהוות סכנה".

לדבריה, "אם לפני כמה חודשים היינו מעלים את הרעיון שמדינת ישראל תעמוד בפני הדחה מפיפ"א היו אומרים לנו שאנחנו מגזימים. מה שהציל את המצב היה נעם ההליכות של עופר עיני ולא הטקסטים המתלהמים של שרי הממשלה. אי אפשר לדבר על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון תוך כדי שרומסים אותה ומשתלטים על התקשורת".

ח"כ מסעוד גנאים (הרשימה המשותפת) אמר בדיון, כי "בכל יום יש חדש בממשלה זו, שר הולך ושר בא ומשרדים מתחלקים. הביביזם מסתמך על זה שאין דבר אחד יציב, הכל נייד, הדבר היחיד שיציב זה ביבי עצמו. ראש המשלה הקים וועדה שתטפל בבעיות של המגזר הערבי, אבל בסוף אנחנו רוצים קבלות ושינוי בשטח לא דיבורים".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) טען בהצגת הצעת אי האמון, כי "הממשלה פועלת למען הישרדותה ולא למען הציבור. מדינת ישראל עומדת בפני שורה ארוכה של אתגרים בזירה המדינית, כמו החרמות, הגרעין האיראני, המשבר עם ארה"ב, הכרה באופן חד צדדי במדינה פלשתינית ועוד. כולם יחד מהווים את קצה הקרחון של שדה הקרב הדיפלומטי ואני שואל את עצמי מי אחראי על מה? לא ראש הממשלה ולא ששת הטוענים לתפקיד שר החוץ יכולים לענות על השאלה. יחסי החוץ של מדינת ישראל אינם פריט להתאמה אישית ולא ניתן לחלק אותם לשברים רק לשם הישרדות פוליטית. בשביל ראש הממשלה השלטון הוא המטרה והעם הוא האמצעי להגיע אליו".

ח"כ שרון גל (ישראל ביתנו) תקף את ראש הממשלה בעקבות דבריו אמש במפגש עם חברי ליכוד, "בעזה הצליחו לזהות את הישראבלוף וארגוני הטרור מנצלים זאת עד תם. מדיניות ההבלגה וההכלה עולה לנו ביוקר ומכרסמת בכושר ההרתעה של מדינת ישראל. שון ממשלה לא הייתה עוברת לסדר היום על ירי לעריה ויישוביה, הממשלה הזו היא לא ממשלה ימנית לאומית אפילו לא על הנייר. זו ממשלת צחוק מהעבודה כי העם נתן מנדט למדיניות נחושה, תקיפה ובלתי מתפרשת מול הטרור אז מי כאן גנב את הקולות?".

השר יריב לוין השיב בשם הממשלה, ותקף את מציעי ההצעות, "לגבי ההצעות של סיעות העבודה והמחנה הציוני שוב אנחנו נתקלים בהצעות אי אמון לא רציניות שאפילו אין להם נושא. לגבי ההצעה של יש עתיד קצת התקשיתי להבין את הטרוניה של השר לשעבר יעקב פרי שעד לא מזמן היה חבר בממשלה שבה הצביע אמון שוב ושוב. בממשלה הקודמת לא הפריע לו ששרת המשפטים אחראית על המשא ומתן עם הפלשתינים, והשר לעניינים אסטרטגיים היה אחראי על הנושא האיראני, ושגם בממשלה הקודמת כיהן סגן שר חוץ ללא שר חוץ. אני בעד שיהיה שר חוץ במשרה מלאה ולכן אתם יכולים לעזוב את ספסלי האופוזיציה ולקבל את קווי הייסוד של הממשלה ולהצטרף. אני מאמין שהזמן יעשה את שלו והממשלה תתרחב".

להצעת סיעת ישראל ביתנו בנושא התעצמות חמאס השיב סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, אשר אמר כי "מדינת ישראל הכתה באופן חסר תקדים בחמאס ובארגוני הטרור האחרים במהלך מבצע "צוק איתן". המכה שספג החמאס במבצע היא הקשה ביותר שספג בתולדותיו. במהלך המבצע פגע צה"ל במאות מחבלים והשמיד היקף משמעותי ביותר של תשתיות טרור".

לדבריו, "חמאס הוא הכתובת האפקטיבית היחידה ברצועת עזה. הוא מורתע ואינו מעוניין לתת למצב להתדרדר. אנו מנהלים מול רצועת עזה ומול חמאס מדיניות ברורה מאוד: חמאס הוא האחראי למתרחש ברצועת עזה, וכשיש הפרה של הריבונות שלנו – אם באמצעות ירי רקטות או בדרכים אחרות – חמאס הוא זה שנושא באחריות לכך. בחמאס יודעים כי מוטב לארגון לרסן כל ניסיון ירי לכיוון ישראל, אחרת נפעל בעוצמות גדולות עוד יותר".