מירי רגב

עם פתיחתו של שבוע הספר העברי, נערך היום (רביעי) ביוזמתו של ח"כ יואב קיש (הליכוד) דיון מיוחד בכנסת על חוק הסופרים, השפעותיו והשלכותיו על שוק הספרים.

כשנה וחצי לאחר כניסתו של חוק הספרים לתוקפו, מחירי הספרים החדשים עלו משמעותית ועקב כך נוצרה ירידה דרמטית בשיעור מכירות הספרים החדשים.

הנפגעים העיקריים מהחוק הינם הסופרים שהכנסותיהם נפגעו בצורה ישירה עקב ירידה דרמטית בכמויות הספרים שנמכרו וזאת למרות עליית המחירים.

בדיון היום נידונה הצעת חוק חדשה אותה מקדם ח"כ קיש, המבקשת לבטל כליל את החוק הקיים. הצעת החוק מבקשת להחזיר את המצב לקדמותו כך שספרים יוכלו להימכר במחיר מוזל מיד לאחר הוצאתם לשוק ולא רק לאחר 18 חודשים כפי שהחוק מאפשר כיום.

שרת התרבות והספורט ח"כ מירי רגב ( הליכוד) ציינה כי תוקם וועדה ממשלתית מיוחדת לבחינת החוק. לדבריה "הספר הוא הלחם של ההמונים, לעם הספר מגיע ספרים במחיר עממי. אין ספק ששבוע הספר השנה מצוין בצילו של חוק הספרים. אני מוטרדת מהשלכות החוק. פחות אזרחים נכנסים לחנויות הספרים וכולם נפגעים מכך. יש לשמור על איזון בין מחיר הספר לבין ההגנה על הסופרים״.

ח"כ קיש אמר כי הדיון המיוחד נערך כדי לשמוע את קולות הסופרים והציבור סביב הנושא. "בעקבות חוק הספרים, מחיר ממוצע של ספר חדש עלה מ-44 ש''ח ל-68 ש''ח. בממשלה מפקחים על מוצרי צריכה בסיסים כמו לחם ביצים וחלב ודואגים שאנו הצרכנים לא נשלם מחיר גבוה מידי. בנושא הספרים המצב הוא הפוך.

''נוצר אבסורד בו הממשלה מפקחת ודואגת לכך שמחיר הספרים יהיו גבוהים. את האבסורד הזה אנחנו פועלים לתקן".

הסופר רם אורן הדגיש כי הוא מתנגד לביטולו של חוק הספרים. "במבצעי 4 ספרים ב-100 ש''ח אני מקבל פחות מהעלות שלי על ספר. הסופר מעוניין לקבל תמורה על מה שהוא עובד. אכפת לסופרים מהכסף למרות שהם יודעים שלא יתעשרו מזה. אם החוק יבוטל נחזור לאנרכיה שאין דומה לה בעולם".

הסופר ליעד שהם ציין כי הוא תומך בביטול חוק הספרים ולטענתו יש לבטלו. "לי כסופר חשוב שיקראו את מה שאני כותב. אנחנו במצב בו כמות הספרים שנמכרו ירדה. ספרים נאבקים על מקומם. המטרה שלנו לחזק את השוק ואחד התמריצים למכור ספרים הוא בעזרת מחיר נמוך. אף אחד לא ציפה שפחות ופחות אנשים יכתבו ספרים".

ח"כ קיש סיכם את הדיון ואמר כי הוא מברך על כך שתוקם ועדה שתפעל לתיקון חוק הספרים: "אני פועל לכך שמצב הסופרים והצרכנים ישתפר. המטרה היא שהצרכנים יוכלו וירצו לרכוש יותר ספרים.

"ספר צריך להיות מוצר בסיסי וככזה עליו להימכר במחיר השווה לכל נפש. כמחוקק וכממשלה עלינו לשקול היטב לפני התערבות בשוק. נפעל שלובי זרוע יחד עם השרה רגב כדי לחבר שוב בין הספרים לאזרחי ישראל".