הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

מוולוז'ין עד ירושלים.

הרב מאיר בר אילן (ברלין).

ירושלים,

המזרחי העולמי, תשע"ה. 656 עמ' (בשני כרכים)

(6738944‑050)

החלק הראשון של הספר מתאר באופן מרגש את ילדותו בחיק אביו הנצי"ב, את ישיבת וולוז'ין בתפארתה ובסגירתה ואת בית הרב וכל מה שהתרחש סביבו.

הכרך השני עוסק בעיקר בפעילותו הציבורית של הרב בר אילן באירופה ואחר כך בארצות הברית, ומשנת תרפ"ו בארץ הקודש. המחבר היה תלמיד חכם וסופר פורה ואיש ציבור מהמדרגה הראשונה, שעמד בראש תנועת המזרחי לצד הרב מיימון וגם פעל מחוץ לתנועה פעילויות חובקות עולם, שחלק מענפיהן ופירותיהן קיים ומועיל עד היום הזה.

מפתחות מפורטים בסוף הספר מנגישים אותו היטב לכל מעוניין. יישר כוח לרב דדון על היוזמה הספרותית-תורנית-חינוכית החשובה והמועילה הזאת.

*****

פרשת דרכים.

מבט ארכיאולוגי וגיאוגרפי בפרשיות השבוע.

יצחק מייטליס.

ירושלים,

מגיד-קורן, תשע"ה. כג+430 עמ'

(6330530‑02)

לפני שבע שנים הוציא לאור הארכיאולוג והמחנך ד"ר יצחק מייטליס את ספרו הראשון 'לחפור את התנ"ך', שבא לקרב את מדע הארכיאולוגיה ללומדי התנ"ך - ואת התנ"ך לארכיאולוגים ולהיסטוריונים שחלקם ממעיטים בדיוקו ובאמינותו.

השלב הבא היה לתאר פרשיות היסטוריות וגיאוגרפיות לפי סדר פרשות השבוע והמועדים, כדי שהדברים יובנו בדיוקם הריאלי וההיסטורי כבסיס וכהשלמה לכל הערכים התורניים שיסודם במקרא.

כך למשל מסביר המחבר שהשׂלו שהגיע למחנה ישראל לא היה זה שדרכו להילכד ברשתות לרבבותיו, כאשר הוא נופל בבוקר תשוש על החוף אחרי שחצה בלילה את הים התיכון מאירופה דרומה בחודשי הסתיו, שהרי בני ישראל לא חנו כלל לחוף הים התיכון. אלא מדובר בלהקות השלו שעושות את דרכן חזרה באביב מאפריקה לאירופה במפוזר במשך היום, שבדרך כלל לא צדים אותן.

*****

בשבילי התנ"ך.

סוגיות בתנ"ך לעיון רעיוני ולשוני.

שלמה לסרי.

כרמי צור, תשע"ה. 121 עמ'

(7040936‑052)

המחבר הוא מורה לתנ"ך ולשון, שהכין חוברת ובה מיטב חידושיו הפרשניים, הלשוניים והחינוכיים.

חלקה הראשון עוסק במחקר שמות החגים בתורה, משמעותם וגלגוליהם, כאשר היישום כולל כמה שיעורים לדוגמה המתבססים על החומר הזה. בהמשך הוא עוסק בחזרת עשרת השבטים, בעניינים דקדוקיים הנמצאים בפירוש רש"י ועוד.

תועלת מרובה ללומד ולמורה.

*****

חוט של חסד.

ביאורים וחידושים על חמישה חומשי תורה.

רבי אליהו הכהן האיתמרי.

ירושלים,

אורות פלא, תשע"ה. 20+תתעה עמ'

(6413780‑02)

ר' אליהו איתמרי בעל 'מדרש תלפיות' נפטר בשנת תפ"ט בעירו איזמיר, אז חלק מטורקיה.

הוא הספיק לחבר עשרות ספרים שרק חלק מהם נדפס בחייו ולאחר מותו, ביניהם 'חוט של חסד' על התורה שנדפס בשנת תרכ"ה. עתה, אחר עוד מאה וחמישים שנה, הספר זכה לצאת לאור במהדורה מתוקנת, מוערת וממופתחת, הכוללת גם מבוא גדול לתולדות המחבר.

דוגמית קטנה: על הפסוק "ועתה נפשנו יבשה אין כל בלתי אל המן עינינו" אומר המחבר שלא יעלה על הדעת שהקישואים והשומים של מצרים נעמו לאבותינו יותר מהמן שטעמו היה "כטעם לשד השמן", אלא שנפשם הייתה יבשה מפני שהרגישו שהם אוכלים במו פיהם את שכרם לעולם הבא...

[email protected]