מכללת שאנן, הערב
מכללת שאנן, הערבצילום: רפי בביאן

בטקס רב משתתפים הערב (חמישי) במכללת "שאנן" בחיפה, חולקו תארי ראשון ושני לכ-500 סטודנטים בוגרי המכללה בחוגים ובמסלולים השונים.

בטקס שנערך בהנחיית פרופ' טליה הורוביץ, השתתפו נשיא המכללה פרופ' יחיאל פריש ונשיא אוניברסיטת בר אילן הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ'.

בפתיחת האירוע העניק נשיא המכללה אות עמית כבוד של מכללת "שאנן" לפרופ' דניאל הרשקוביץ', ''על תרומתו לחברה ולמדינה, במסגרת תפקידיו הממלכתיים והאקדמיים ועל פעילות רבת שנים בהנהגה הרוחנית תורנית בעיר חיפה, על התמיכה והסיוע למכללת שאנן ועל אישיותו המהווה מופת למחויבות לאומית, חברתית וערכית".

בתחילת הדברים ציין נשיא המכללה פרופ' יחיאל פריש כי "ביקשנו לטפח כאן במכללה דור של מנהיגי חינוך צעירים, עצמאיים, מובילים בכישרונות הטמונים בהם, בוגרים שיודעים להביע את דעתם ולחלוק בכבוד על אחרים, אבל בעיקר-בוגרים שיש בהם את מידת הצניעות והענווה להיות מנהיגים אמיתיים בעתיד.

''קיבלתם פה תואר לאחר עבודה קשה מאוד שאולי יכולתם להשיג ביתר קלות במקומות אחרים, אבל השגתם אותו ביושר ובשקדנות והוכחתם שבזכות עבודה קשה ניתן להגיע להישגים ולהיות מוכנים לקראת האתגרים שלכם במערכת החינוך".

עוד אמר פרופ' פריש כי "אנו גאים להוציא מקרב מכללתנו גם בוגרים יוצאי העדה האתיופית מעולים ומוכשרים שיעמיקו את העבודה החינוכית בעיר ובפריפריה. בוגרים שזכו להתארח השנה בבית הנשיא ולהציג את מכללתנו בכבוד".

פרופ' דניאל הרשקוביץ' שזכה כאמור בתואר עמית כבוד מטעם המכללה אמר בהתרגשות רבה כי "חז"ל אומרים ששלושה שותפים לו לאדם-הקב"ה, אביו ואמו, אבל במקום אחר חז"ל אומרים שכל המלמד את בן חברו תורה נאמר עליו כאילו תלמידו הוא ילדו, ומה שיוצא מכך הוא שאותם העוסקים בחינוך שותפים של הקב"ה ביצירת אדם.

"זוהי מהותה של מכללת שאנן לחינוך שבה מחנכים ומכשירים את דור המחנכים והמחנכות של עם ישראל ובונים את השותפים לקב"ה במצוות החינוך".

עוד אמר פרופ' הרשקוביץ' כי "הזכירו כאן את אמא עליה השלום שהייתה בין ניצולי רכבת קסטנר וזכתה להינצל עם הוריה, אחותה והסב והסבתא. סבא שהיה רב גדול בהונגריה וניצול שואה הגיע לישראל והפך לרב קהילה בחולון. עם הכרזת המדינה היה בן 80 ניצול שואה והתייצב בלשכת גיוס בתל אביב וביקש להתגייס לצבא הגנה לישראל. ענה לו מפקד הגיוס כי 'מצטער אני אך בשל גילך אינך יכול להיות בצבא ואז בכאב אמיתי ענה לו סבי: '2000 שנה התפללנו לגאולה ושתהיה לנו מדינה משלנו ואחד הסממנים לכך שהמדינה יהודית עצמאית היא שיש לה צבא, ומי יכול לקחת ממני היום את הזכות להיות חלק מצבא המדינה? השירות בצבא הגנה לישראל היא זכות שאין גדולה ממנה'.

"לצערי לפעמים אין בעל הנס מכיר בניסו", הדגיש הרשקוביץ'. ''כיום אנו לא חיים בדור של אתחלתא דגאולה אלא בגאולה עצמה. מי שעוסק בעיצוב החינוך והדורות הבאים יש לו זכות אדירה להיות שותף לתהליך הגאולה, ומכללת שאנן הינה שותפה בתהליך הגאולה ויש לה חלק חשוב מאוד בתהליך בניית הארץ ועיצוב הדורות הבאים. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

נציג האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, הרב ד"ר יהודה שוורץ, סיפר כי "בימים אלה מתקיימים דיונים קדחתניים על עתיד המכללות להוראה, כאשר נשיא המכללה פרופ' יחיאל פריש עושה לילות כימים כדי לדאוג לעתיד המכללה. מעל במה זו פרופ' פריש היקר- אני מבטיח לך לשמור על המכללה כשמורת חינוך והכשרת מורים מובילה וחשובה מאין כמוה לכל בני המגזר הדתי בצפון. ולכם סטודנטים יקרים- אני מאחל שתהנו מקריירה חינוכית מספקת ומפוארת ומציע לכם כבר להמשיך למסלול לתואר שני כל עוד יש מקום פנוי''.

יו"ר חבר הנאמנים והשופט בדימוס, אהרון מלמד, פנה לבוגרי המכללה, "מוסמכים יקרים, בחרתם מקצוע חשוב ומרתק בעל חשיבות אדירה בחינוך לדורות הבאים. אני מאחל לכם הצלחה בכל משימותיכם ותפקידכם ומאחל לכם שתעשו זאת  באהבה ובעין טובה".

יו"ר המועצה האקדמית במכללה, פרופ' דוד בן חיים, ברך את הבוגרים והבוגרות באומרו כי "מהיום הנכם משתייכים לדור חדש של מחנכים ומורים. זכרו, שהנכם רק בראשית דרככם, ומכאן ואילך תצטרכו להמשיך ולהעמיק את הידע שלכם בתחומי ההתמחות שבחרתם. לא נותר לי אלא לאחל לכם הצלחה בעבודתכם בהוראה ובחינוך- זו אינה מלאכה קלה כלל ועיקר.

"לעיתים בעת המעשה נתקלים בהרבה מאוד קשיים ותסכולים. אולם, עם ההתמדה בדרך שאתם מאמינים בה, אני בטוח שיהיה לכם מאור פנים בהרבה נסיבות כשתרגישו שתלמידיכם מתקדמים במסלול החינוכי שאתם מתווים. עלו והצליחו".