הרב שלמה ריסקין
הרב שלמה ריסקיןצילום: ערוץ 7

בסוף השבוע הוגשה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה שכנגד על סך מיליון ₪ על ידי רבה של המועצה המקומית אפרת, הרב שלמה ריסקין, והמועצה הדתית אפרת.

התביעה הוגשה בתגובה לתובענת לשון הרע בסכום 9 מיליון ₪ שהגיש תושב אפרת, שמואל וסרמן, כנגד הרב לפני כחצי שנה.

בתביעתו טוען וסרמן כי הרב השמיע לכאורה ביקורת כלפיו, בשיחה עם שליח מטעמם של אנשי עסקים מארה"ב, ששאלו את הרב לגבי מהימנותו. לטענתו של וסרמן, תשובת הרב כי הוא (וסרמן) "נוכל", הכשילה עסקה עם אותם "אנשי עסקים אמריקאיים", גרמה לביטולה ולנזק בסך של 2.5 מיליון דולר.

לאור חשדות כבדים שעלו ביחס למניעיה ולתוכנה של התביעה, הרב ריסקין, והמועצה דתית אפרת החליטו לשכור את שירותיו של משרד עורכי הדין גלעד קורינאלדי, המתמחה בייעוץ משפטי ואסטרטגי בתיקים מורכבים. במשרד עורכי הדין הורכב צוות עבודה בינלאומי מיוחד בשיתוף משרדי מודיעין וחקירות, אשר ממצאי חקירתו חשפו את מעשה תרמית וקנוניה בגינם הוגשה התביעה שכנגד.

מכתב התביעה שכנגד שהגישו עו"ד גלעד קורינאלדי וטליה גרינשטיין עולה כי "אנשי העסקים האמריקאיים" הם לא פחות מחבריו האישיים של וסרמן, שיחד עם "השליח" – חוקר פרטי ישראלי רקמו לכאורה תכנית נקמה וסחיטה על פיה יפעלו למשוך את הרב ריסקין בלשונו כדי שזה יוציא דיבתו של וסרמן ויאמר כי אינו ממליץ לעשות עסקים עימו.

כל זאת לצורך "בישול" ראיות להגשת תביעת סרק שעילתה לשון הרע. בתביעה שכנגד צורפו ראיות מהימנות לכך שלא היתה כל "עסקה" וכי אחד החברים הקרובים של וסרמן מנהל עימו חשבון בנק סודי משותף בבנק Capital One בניו ג'רסי והשני זוכה עם רעייתו ל"מענקים" כספיים מהחבר הקרוב וסרמן.

במקביל לצעדיו כנגד הרב, פעל וסרמן גם באיומי הגשת תביעות נגד "בעלי בתים" ורבני קהילות נוספים באפרת, הרבנים אלחנן לואיס ורפאל קדוש.

"עניינה של תובענה זו היא חשיפת מעשי נוכלות וקנונייה חמורים שנרקמו, בויימו ובושלו בהונאה, ובתרמית, במלאכת מחשבת מוקפדת ויצירתית" נאמר בפתחו של כתב התביעה.

עוד נטען בכתב התביעה כי הרקע לתביעת וסרמן הינו, למעשה, נקמנותו על כך שהרב ריסקין סייע לאשתו של וסרמן ולילדיו במסגרת סכסוך גירושין חריף אשר נגרם בשל מעלליו של וסרמן, וכן סייע למתלוננים נוספים שפנו אליו בעניין התנהגותו החמורה של וסרמן וחייו ה"כפולים" במישורים הלכתיים, אישיים ועסקיים – כלכליים.

לתביעתו של הרב ריסקין, הצטרפה כאמור המועצה הדתית של אפרת, בשל העובדה "כי היא מכירה בכך, כי הרב פעל כראוי וכדין במסגרת מילוי תפקידו השלטוני, חובתו הדתית ואחריותו הציבורית, בהיותו מועסק על ידי הרשות הציבורית".

המועצה הדתית פעלה בהתאם להנחיות של היועמ"ש למשרד לשירותי דתות, עו"ד ישראל פת, אשר הנחה את המועצה הדתית לסייע לרב ריסקין באמצעות הצטרפותה להליכים המשפטיים. גם המועצה המקומית אפרת באמצעות העומד בראשה, עודד רביבי, התייצבה לימינו של הרב וקיבלה החלטה פה אחד לתמוך ברב ריסקין.

הרב ריסקין והמועצה הדתית באפרת תובעים פיצויים על בסיס עוולות שונות שנגרמו מעצם הגשת התביעה על ידי וסרמן כנגד הרב, לרבות רשלנות, תרמית, שקר במפגיע, חוסר תום לב, שימוש לרעה בהליכי בית המשפט, עשיית עושר ולא במשפט ופגיעה בזכויות חוקתיות. במסגרת התביעה שכנגד מבקשים הרב והמועצה הדתית סעד בגין נזקים קשים ורבים שנגרמו כנטען בזדון לשמו הטוב והמוניטין של הרב וכן עוגמת נפש, ביטול זמן רב, פגיעה בתפקידו השלטוני והוצאות כספיות.

פרקליטו של הרב, עו"ד גלעד קורינאלדי, מסר בתגובה, "אחרי עבודת נמלים ממושכת, משפטית ומודיעינית, בחקירה חובקת עולם, חשפנו את מעשי העוקץ והקנונייה נגד הרב ריסקין. הניסיון לפגוע ברב בישראל באמצעות תביעה פיקטיבית, ובפרט ברב שהוא מופת ודוגמא, המהווה נכס לאומי ורוחני לציבור בישראל וליהדות העולם, הוא מעשה חמור ביותר".