יותר מזון כשר. פולין
יותר מזון כשר. פוליןפלאש 90

ממשלת פולין הודיעה כי החליטה לדחות הקמת אנדרטה ומרכז מבקרים במחנה הריכוז וההשמדה לשעבר סוביבור, מחשש כי הקמתם תפגע בחפירות ארכיאולוגיות המתנהלות במקום וההשערות כי באדמת המחנה עדיין נמצאים קברי אחים עם אלפי חלקי גופות.

משרד התרבות והמורשת הפולני הודיע בשנת 2011 על הכוונה להקים מרכז מבקרים גדול ואנדרטה בשטח המחנה, בעלות של חמישה מיליון דולרים. התוכנית עוררה חשש בקרב ראשי "יד ושם" בירושלים וכן בקרב ראשי "קרן סוביבור" הממוקמת בהולנד, שביקשו לדחות את הקמתם עד לסיום החפירות הארכיאולגיות המתנהלות במקום בשנים האחרונות.

צוות ארכיאולוגים בראשותו של הישראלי יורם חיימי עורך בשטח מחנה סוביבור חפירות ארכיאולוגיות בשנים האחרונות, לאורך השביל בו הובילו הנאצים את האסירים היהודים לתאי הגזים במחנה.

חיימי וצוותו גילו בחודשים האחרונים את יסודותיהם של תאי הגזים בסוביבור, שרבים האמינו כי נהרסו לחלוטין על ידי הנאצים, וכן פריטים רבים שהיו שייכים לאסירים היהודים בשואה.

חיימי וצוותו הביעו חשש כי מרכז המבקרים והאנדרטה יוקמו על אדמה בה נמצאים עדיין קברי אחים בהם קבורים עצמותיהם של אסירים יהודים שנרצחו במחנה.

"בסופו של דבר הוחלט אכן להשעות ולחשוב מחדש על הקמת מרכז המבקרים והאנדרטה" אישר חיימי לסוכנות הידיעות JTA. הוא הוסיף עוד כי "אנו מחכים כעת לתוכניות חדשות שיוצגו ויובאו לאישור השלטונות בורשה. אולי האנדרטה ומרכז המבקרים יוותרו ללא שינוי אבל הן יוקמו מחוץ למחנה ולא בתוכו".

ממוזיאון "יד ושם" סירבו לאשר כי משרד התרבות והמורשת הפולני אכן הסכים לדחות ולבחון מחדש את הקמת מרכז המבקרים והאנדרטה ואמרו כי "השיחות בנושא נמשכות".