Stephane Richard, מנכ"ל אורנג' סטפן ריצ'ארד
Stephane Richard, מנכ"ל אורנג' סטפן ריצ'ארד צילום: רויטרס

חוקר מכון NGO, איתי ראובני, מציג ביומן ערוץ 7 נתונים אודות מעורבותם של ישראליים במינוף קמפיין החרם נגד מדינת ישראל, קמפיין שהוביל לסערת אורנג' ועוד צפוי לעורר חברות בינלאומיות נוספות להצטרפות למעגל המחרימים.

את האצבע המאשימה מכוון ראובני לעבר מיזם 'מי מרוויח', מיזם שהחל בשנת 2009 ובו רשימת חברות בינלאומיות ומקומיות שעובדות בישראל. המאגר כולל למעלה מ-250 חברות במאגר והמעוניינים בכך יכולים למצוא את הרשימה ולהחרים את החברות הכלולות בה.

ראובני מציין כי מדובר במיזם שזכה להגדרה עמותה ישראלית, ולטענתו מדובר במהלך מחקרי גרידא המבקש לבחון מי הם המרוויחים כלכלית מ"הכיבוש". עם זאת הוא מעיר כי הארגון ממומן בידי מספר ממשלות אירופאיות. עוד הוא מזכיר כי לפני מספר ימים הונפק דו"ח צרפתי-פלשתיני כאשר החלק הצרפתי של הדו"ח ממומן על ידי ממשלות אירופיות. בדיקה של הדו"ח הזה מעלה כי הנתונים שבו מתבססים על אותם נתונים שפרסמה החברה הישראלית, 'מי מרוויח'.

בדבריו מוסיף ראובני ומציין כי ההתמקדות של החברה הישראלית עוסקת גם ברמת הגולן ולא רק ביהודה ושומרון. רישומיהם מעידים על כך שחברת 'אורנג'' השתתפה בפרויקט 'אמץ חייל' והעניקה חבילות מוזלות לחיילים.

בעקבות מידע זה בוצע לובינג במסדרונות אורנג' כשאל המהלך גוייס בכיר הרש"פ סאיב עריקאת. ב-NGO סבורים כי לובינג זה היה סופו של הלחץ על ראשי אורנג', סוף שהגיע בתום כמה חודשי קמפיין. ראובני מציין כי התהליך מול אורנג' זהה למה שבוצע לא מכבר מול קרנות פנסיה הולנדיות והניב חרם כלכלי. "הם מהלכים אימים על החברות", הוא אומר ומסביר כי עיקרו של האיום מתמקד בהפצת שמה של החברה כפוגעת בזכויות אדם. הדבר מוביל בתקופתנו למתקפה צרכנית חריפה שמאיימת על יציבותה הכלכלית של החברה.

"הארגונים הללו ממומנים היטב, ויש להם פלטפורמות טובות מאוד להפעלת הלחץ", הוא אומר ומציין כי ההשפעה של מהלכי החרם מגיעה בסופו של יום לגחמה של מנהל בכיר או גורם משמעותי בהנהלת החברה, ואלה מבטאים את הזדהותם עם המסר שהועבר אליהם בצורת חרם.

עוד הוא מציין כי בארגוני החרם ממנפים גם ביטולי הופעות אמנים בינלאומיים כחלק מהחרם, על אף שאותם אמנים מבהירים באופן נחרץ כי לצעד שבו הם נוקטים אין כל קשר לאפיק המדיני פוליטי.

לטעמו של ראובני על מנת לקדם את המאבק בתופעות הללו חובה להכיר את העובדות כהווייתן, ובכך ניתן יהיה לזהות את הקמפיינים הבאים ולהקדים תרופה למכה, גם אם הדבר מצריך הקצאת משאבים לא מבוטלים.

"בפני ישראל יש שתי אפשרויות, או להמשיך להיות מגיבים ולהמעיט בערכה של הסכנה הזו, תגובה שתוביל אותנו למקום לא טוב, או להתעורר כמו במקרה אורנג' ופרטנר, להבין מי עומד מאחורי הארגונים ואיך מפרקים את הנשק הזה שלהם". ואיך עושים זאת בפועל? לכך יש דרכים שונות התלויות בכל מקרה לגופו. "כל מקרה הוא ייחודי. לפעמים צריך לענות חרם בחרם, ולפעמים לפגוע במי שפוגע. לפעמים זה כמו במלחמה וצריך לפעול באופן רב-גוני. צריך לעשות סוויטש ולהפנים שמדובר במלחמה, וכך ייהיה קל יותר להיאבק".