אופניים חשמליים. אילוסטרציה
אופניים חשמליים. אילוסטרציהפלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום (ג') בנושא הסדרת אופניים חשמליים, בין היתר מהפן הביטוחי.

עו"ד אתי בנדלר, היועצת המשפטית לוועדת הכלכלה וסגנית היועץ המשפטי של הכנסת, מתחה ביקורת על חברות הביטוח והתנהלותן בסוגית האופניים החשמליים.

לדבריה, "חברות הביטוח מתחמקות מלבטח רוכבי אופניים חשמליים. מעבר לכך אם ישנן חברות ביטוח שמוכנות לשווק פוליסה שכזו, הפרמיה כל כך גבוהה שזה לא ריאלי לרכוש פוליסה שכזו".

יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה הלאומית לשלום הילד הדגיש את חשיבות ההגדרה של אופניים חשמליים ככלי תחבורה. "אני לא מבין מהו אופניים חשמליים - כלי רכב או צעצוע? הדבר הנכון שעל הרגולטור לעשות הוא להגדיר מהם אופניים חשמליים. במידה ואופניים חשמליים הם באמת כלי רכב, אז צריכות לחול עליו כל המשמעויות החלות על רכבים. כך למשל לבטח את הרוכבים, כדי שמקרה של תאונה יהיה אפשר לטפל בנפגעים, להגביל את גיל הרוכבים לגיל הגיוני, ולמנוע מהרוכבים מלנסוע בפארקים ובמדרכה. אופניים חשמליים הם כלי רכב ויש להתייחס אליהם ככזה".

ח"כ נורית קורן (ליכוד) הביעה אף היא תמיכה בהסדרה ביטוחית לאופניים חשמליים. "אני מבקשת להדגיש את החשיבות של כיסוי ביטוחי לאופניים חשמליים. נכון שמשמעות הדבר היא תוספת של הוצאות לרוכבים, אך כיסוי זה הכרחי לא רק לרוכבי האופניים החשמליים, אלא לכל הולך רגל במרחב הציבורי. זאת כדי שמי שנפגע יהיה גם אפשר לטפל בו. בנוסף, אם המדינה תבחר לכפות על רוכבי האופניים החשמליים רכישת ביטוח, זה יפחית את כמות האופניים במרחב מאחר שאנשים יחשבו פעמיים לפני שיבחרו לרכוש את הכלי".

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, טען כי "חברות הביטוח אינן מציעות אפשרויות לביטוח עבור משתמשי באופניים וכך כאשר מישהו נפגע אין לו את מי לתבוע".

לדברי ח"כ שלח, "הביטוח בישראל לאופנועים הינו ביטוח כפול, וידוע שחברות הביטוח מפסידות על הדבר הזה. דווקא בגלל זה אני חושב שאנחנו צריכים להוביל מהלך שיחייב אפשרות ביטוחית, למרות הסוגיה הכלכלית בנושא".

את הדיון חתם מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק וקנין בין היתר בדברים כי הוועדה תקיים דיון נוסף בו תינתן התייחסות מלאה יותר לסוגיה הביטוחית לאופניים חשמליים.