לא מתנצל. מבהיר. דני איילון
לא מתנצל. מבהיר. דני איילוןערוץ 7

דני איילון לשעבר סגן שר החוץ ושגריר ישראל בארה"ב, ומייסד ארגון ההסברה "האמת על ישראל", אומר לערוץ 7 כי היחסים בין ישראל לתורכיה ידעו שנים קשות, אך לא בטוח שהן באו לסיומן.

"ארדואן התרחק מאירופה לכיוון האיסלאם מתוך מגמה להחזיר עטרה עותומאנית ליושנה, הוא חשב שעל חשבון ישראל הוא יכול לקדם את העניינים התורכים ולהוביל את העולם הסוני".

לדבריו, היחסים הקשים עם תורכיה החלו עוד הרבה לפני התקרית עם השגריר התורכי, שבה הושיב איילון את השגריר על כסא נמוך יותר, "זה התחיל עם ההשפלה של פרס בדאבוס, עם העזרה לחמאס וכל ההתקפות הפומביות על ישראל".

איילון טוען כי הראוותנות של ארדואן היא זו שהפילה אותו, "הוא אכן זכה בעשר השנים האחרונות לכמעט כוח בלתי מוגבל, התיאבון שלו גדל והוא רצה להפוך לנשיא כל יכול. זה מה שהפיל אותו הראוותנות, התורכים הבינו שזה כוח רב מדיי, מה גם שההתפתחות הכלכלית נעצרה, ובמקביל הם ראו איך הוא בונה ארמונות של זהב, גם הכורדים שמהווים אחוז גדול מהאוכלוסייה הצליחו לעבור את אחוז החסימה ולבלום אותו. אבל כל זה לא מאהבת ישראל, אלא שהתורכים הבינו שהכוח הרב שארדואן רוצה, עלול לבוא על חשבונם".

לדבריו מוקדם מדיי לדעת האם יהיה שינוי ביחסים עם ישראל, "נצטרך לחכות לראות מי ירכיב את הממשלה ומי יהיה שר החוץ. מבחינת ארדואן הרצון להמשיך לחבוט בישראל ולעורר רגשות איסלאמיים במגזר הכפרי זה ככל הנראה ימשך".