גרשון הכהן
גרשון הכהןפלאש 90

אלוף (מיל') גרשון הכהן, מי שהיה הקצין הממונה על ביצוע פינוי גוש קטיף בתכנית ההתנתקות מספר לראשונה על התנגדותו לביצוע התכנית עליה פיקד:

בראיון בלעדי לרועי שרון במסגרת סדרת הכתבות "צבע כתום" שתשודר במהדורה המרכזית של חדשות 10 החל מיום א' הקרוב במלאות עשור להתנתקות מספר הכהן על עמדתו כלפי ביצוע תכנית ההתנתקות והקשיים שחווה, כבן לציונות הדתית, בפיקוד על הפינוי.

בראיון גלוי לב, מסביר הכהן כיצד קיבל את ההחלטה לקבל על עצמו את האחריות על ביצוע התכנית, זאת למרות עמדתו הפרטית והמחיר האישי הכבד ששילם, ומשלם גם היום – עשור לאחר פינוי גוש קטיף ויישובי צפון השומרון.

"הייתי מעדיף שהפינוי לא יקרה אבל תפיסת עולמי אומרת שאם משהו קרה– גם אם לא רציתי שהוא יקרה, עליי לחשוב כיצד הוא פועל לתועלת החזון אליו אנחנו שואפים", אומר הכהן בראיון, "פינוי היהודים מגוש קטיף היה גירוש. אין ספק שזו הייתה טעות – על מולדת נלחמים, לא עושים עליה משא ומתן". עוד מסביר הכהן בראיון: "הבנתי שגורל יהודה ושומרון ייקבע בפינוי גוש קטיף", ומספר גם כי היה מי שקיווה שהוא יסרב פקודה גם בתוך מערכת הביטחון: "אם הייתי מסרב לפקד על הפינוי, זה היה גורם למצב להיות יותר גרוע: אם אני והחבורה שלנו (קצינים מהציונות הדתית) היינו עוזבים בעת הזו, זה היה טיהור צה"ל משכבה של אנשים שהיו מי שרצו לטהר אותה מצה"ל"

גרשון הכהן גם מותח ביקורת על ההתמודדות של הנהגת הציונות הדתית לפני ביצוע תכנית ההתנתקות ואומר כי הוא חושב שהמחאה לא הייתה גדולה מספיק: "אם להפגנה בכפר מימון היו מגיעים מאות אלפים ולא רק 10-20 אלף, היה ניתן לצייר את ההתנגדות לגירוש כאירוע שזוכה לתמיכת העם, ולא רק עניין של מגזר ושל המעטים שחיים שם".