איפה גרמן? ליצמן
איפה גרמן? ליצמןצילום: פלאש 90

ועדת הרווחה והבריאות של הכנסת קיימה דיון על הרפורמה במערכת בריאות הנפש. בדיון השתתפו סגן השר יעקב ליצמן, עשרות פסיכולוגים ועובדים סוציאליים.

בדבריהם אמרו כי העברת נושאי בריאות הנפש מסניפי קופות החולים, תפגע בפרנסתם ובצנעת הפרט של החולים.

 חבר הועדה ח"כ ישראל אייכלר שהשתתף בדיון טען כי אין להפריד בין בריאות הגוף והנפש. "מעולם לא הבנתי מדוע חוק בריאות ממלכתי מממן את בריאות העינים והאזניים דרך קופות החולים ולא את בריאות הנפש. מדוע אדם צריך לבא למרפאה מיוחדת, כשכולם יודעים לאיזה צורך הוא בא. באותה שעה מגיע חולה לסניף קופת חולים ואיש לא צריך לדעת אם הוא בא בגלל דלקת בגרון או כאב בטן וכאב ראש.

"זכה הרב יעקב ליצמן כסגן שר הבריאות להכליל את בריאות השן עד גיל 18 בחוק הבריאות ולגלות שאין הבדל בין השיניים לאזניים. הפעם זכה לתקן גם את העוול שבהפרדת בריאות הנפש מהגוף. אפשר וצריך לאחד מרפאות בריאות הגוף והנפש, מבלי שאיש ידע לשם מה החולה בא. נכון שצריך לתקן את הסעיפים המחייבים אבחנה פסיכיאטרית לטיפול פסיכולוגי.

"כן צריך להבטיח את הסודיות הרפואית. צריך גם לדאוג שקופות החולים לא יספסרו עם קיצורי דרך בטיפול הפסיכולוגי לנזקקים. גם את חוק בריאות ממלכתית, היו צריכים לשפר ולתקן עד שהתאזן. תמיד יש פערים שצריך להשלים, בין תיאוריה למציאות מעשית. אך אסור להמתין עוד בתיקון המצב הקיים, בבריאות הנפש. כשהמרפאה לבריאות הנפש היא במקום נפרד, רבים נרתעים מלהזדקק אליהם".