עוקרים ומחטאים. עין יהב
עוקרים ומחטאים. עין יהבצילום: יח"צ

חקלאי עין יהב עוקרים בימים אלו ממקומם לא פחות מ-16 מיליון שתילי ירקות ולא בגלל ייאוש מחקלאות או מדיניות הממשלה.

העקירה הדרמטית, שהופכת את החממות הפורחות לשממה, היא הצעד הראשון לקראת חודש מיוחד של "סניטציה" - ניקוי השטחים ממזיקים, חרקים ועשבים רעים שהצטברו בהם במהלך השנה האחרונה וזאת באמצעות "חיטוי סולארי" המנצל את חום השמש האדיר בעונה זו בערבה לטובת החקלאות.

אגרונום אגודת עין יהב, רמי שדה, מסר שעד ליום חמישי בשבוע הבא יכוסו שטחי הגידול של עין יהב, שמשתרעים על 6 מיליון מ"ר, בניילונים מאופק לאופק שייצרו תחתם חום של מעל 55 מעלות שיחסל את המזיקים והמחלות בדרך טבעית.

הניקיון נמשך קרוב לחודש בהתאם למחזור חייהם של החרקים ובסיום התקופה אפשר לפתוח את עונת הגידול החדשה של ירקות הסתיו עם "דף חלק" מבחינת הקרקע, מה שמצמצם מאוד את הצורך להשתמש בחומרי הדברה. עם סיום תקופת הסניטציה של הקרקע נאספים הניילונים מכל המשקים והם נשלחים למזרח הרחוק במכולות לצורך מיחזור.

חקלאי עין יהב משקיעים כ-3 מיליון שקל בכיסוי השטחים וזאת בנוסף להפסד של יבולים פוטנציאלים בתקופה זו. עם זאת, מדובר בהשקעה כדאית מבחינה כלכלית שמחזירה את עצמה בתמורה שמתקבלת לאורך השנה על ירקות איכותיים מופחתי ריסוסים.

החיטוי הסולארי מצטרף לשיטות טבעיות נוספות שנוקטים החקלאים במטרה להגן על גידולי הירקות, ובמרכזן שימוש באמצעי לוחמה ביולוגית ואויבים טבעיים המחסלים את המזיקים בדרך הטבע.

דניאל לב, מנכ"ל אגודת חקלאי עין יהב, מסר שבשנים האחרונות הצטרפו לאגודה חקלאים נוספים מאזורים אחרים בארץ ולכן שיווק הירקות והפירות נמשך גם בתקופה שהגידול בערבה מושבת. האגודה ממשיכה לצרף חקלאים לשיווק משותף במטרה להגדיל את זמינות התוצרת בכל חודשי השנה ולחזק את הכוח אל מול גורמי השוק.