רגב עונה לקוטלר

שרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד), ענתה אחר הצהריים (שני) בחריפות לשחקן עודד קוטלר שכינה אתמול את מצביעי הליכוד "עדר בהמות".

''אדון קוטלר, האם 61 חברי הכנסת היושבים כאן הם בהמות גסות או דקות בעיניך?", שאלה רגב. "האם עשרות האומנים שמחאו כף לך ולעולם הדימויים שלך סבורים כמוך? כי מיליון איש הם לא יותר מאשר אוכלי עשב וקש.

האם מדובר באותו 'קומץ' שעמד בכיכר רבין ומחא כפיים לגרבוז? או שמא זה אותו ה'קומץ' ששמע את דודו טופז מכנה אותנו ואתכם 'צ'חצ'חים'. על מי בדיוק מדובר ובשם מי אתה מדבר? והאם השיח הזה הוא תרבות בעיניך?".

שרת התרבות הדגישה כי הייתה יכולה להמתין עם תגובתה עד יחלוף זעם. "יכולתי לשבת מנגד לחכות לזרי הפרחים שימלאו את לשכתי עם כניסתי לתפקיד, אבל בחרתי אחרת. בחרתי לצעוק את צעקתם של רבים בעם שאינם יכולים לשאת עוד את העובדה שישנם קולות בתוך הבית שקוראים להחרים קהלים רבים ולהדירם רק בשל מוצאם, מקום גאוגרפי, בגלל צבע עורם או שפת הדיבור שלהם''.

רגב סיפרה כי בשבוע הארון היא חווה ניסיון לדה-לגיטימציה נגדה, מ"קומץ" של אנשי רוח ואומנים. לדבריה הם ''לא מוכנים לקבל את אמירתי הברורה - לא אתמוך במוסדות תרבות ששותפים לחרם מבית ועושים דה-לגיטימציה למדינת ישראל".

השרה רגב המשיכה בדבריה, ''על מה עוד קמה המהומה, על כך שממשלת ישראל ואני כנציגתה, סברנו כי ממשלה שפויה אינה מבקשת לאבד עצמה לדעת? ועל מה קמה הצעקה, על כך שביטאנו עמדה ברורה לפיה ממשלת ישראל לא תממן מתקציב התרבות הצגות או מוסדות ואומנים שיחרימו את מדינת ישראל? האם בכך יש פסול מוסרי, האם בכך יש התערבות או פגיעה בחופש ביטוי?

"לצערי חופש הביטוי לעיתים הוא הופך חד סטרי", הוסיפה רגב, "חופש ביטוי השמור לכאלה שמותר להם ולכאלה שצריכים לשתוק. לשתוק כאשר אלה יורים בתותחי חופש הביטוי שלהם בעוצמת אש גבוהה שהם מחטיאים את מטרתם''.

היא הדגישה כי דעותיה ימשיכו להישמע. "חופש הביטוי והיצירה הם מנשמת אפה של חברה דמוקרטית השוחרת תרבות. חופש הביטוי מוגן וכך יישאר עד קץ הימים. עם זאת, האם מחובתה של ממשלה ומדינה החפצה חיים, לממן מכספי משלם המיסים הצגות או אומנים העושים במימון זה כקרדום לחפור בו נגד המדינה?

"מי שרוצה להוציא דיבתה של הארץ יעשה זאת לבד. לא נחסום את זה אך לא נממן זאת", הוסיפה רגב.

נתניהו נגד קוטלר: דברים ראויים לגינוי

מוקדם יותר התייחס גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לדבריו של איש התיאטרון עודד קוטלר אמש בכינוס אנשי התרבות.

"הדברים שנאמרו אמש נגד ציבור גדול ויקר בישראל, ראויים לכל גינוי", אמר נתניהו, אך הדגיש כי "החוק מגן בצורה ברורה על זכות הדיבור, החוק מאפשר לכל אחד לומר את אשר על ליבו וליצור את אשר על ליבו".

עם זאת, ראש הממשלה ביקש להפריד בין הזכות לחופש יצירה וביטוי ובין הזכות למימון ציבורי, "הזכות הזו איננה אומרת שכל דבר שנאמר ונוצר זכאי למימון ציבורי וצריך להפריד בין הדברים הללו".