מומלץ לרופא להביע עמדתו באחריות. אילוסטרציה.
מומלץ לרופא להביע עמדתו באחריות. אילוסטרציה.פלאש 90

הפחדים מעצם מחלת הסרטן ומן הנלווה אליה, ייסורי הגוף והנפש, חוסר האונים, ההתעסקות במונחים רפואיים מאיימים ולא מובנים.

חוסר הידיעה מה קריטי ומה שולי, המטלות הרבות שנוספות לצרכי היומיום, הביורוקרטיה וההתרוצצויות הנדרשות להסדרת כל הטיפולים... כשכל אלה נופלים על משפחת החולה, זו היא רעידת אדמה מטלטלת. סדרי העדיפויות משתנים, חלומות מתנפצים, תכניות נגנזות ומה שהיה חשוב עד לרגע זה הופך לשולי עם טעם מריר של ציניות...

נדרשים כוחות נפש כבירים להתמדה בהתמודדות ממושכת זו. במצב מתמשך זה, מתפתחות רגישויות בהן גם הסיוע הקטן והטריוויאלי הופך למשמעותי כל כך. כאשר כל מכשלה נראית קטסטרופה של ממש, אזי העזרה הפיזית, הלוגיסטית והאדמיניסטראטיבית יש בהם כדי לתת תמיכה נפשית משמעותית. יש בהם הקלה עצומה על החולה ומשפחתו הקרובה. זה בגדר חסד עצום. ראוי לעיין במאמרים של פרופ' יונתן הלוי וד"ר חנה קטן המציינים חשיבות פעילות זו, במאמריהם שהתפרסמו לאחרונה.

המשפחה היא מעגל חשוב ביותר בחישוק החולה בהתמודדות במחלה ולכן חשוב לחולה שבני המשפחה יהיו חזקים וערוכים למשימה. משימה צבאית לכל דבר ועניין. ישנו הלוחם ולצידו תומכי הלחימה, שרשרת פיקוד הדואגת לביצוע המשימה עם היתכנות לשינויים במהלך הקרב על החיים. (ומי יתמוך במשפחה וישמור על יציבותה?!)

אחים יקרים,

הקהילה תופסת מקום חשוב כל כך במתן כוחות לריפוי. בידי הקהילה היכולות לסייע ולתמוך במשפחת החולה ובחולה גופא בקלות יחסית!!!

לצורך התמודדות זו, הכנו ב"יד תמר", חוברת הדרכה לקהילה ולחולה – חיבו"ק = חיבור קהילתי, חוברת פשוטה וידידותית בהכוונת עו"סים מהמחלקות, חולים, רופאים ומעל לכל, מנסיוננו המצטבר בשנים רבות של תמיכה וסיוע לחולים בסרטן. (בין הנושאים בחוברת: איך מודיעים להורים הזקנים שהנכד או הבת חולים? מי מעדכן את המורה לחשבון שיש סרטן במשפחה ולכן התלמיד משטתה בכיתה? מי אוסף את החשבוניות לקבלת החזר מקופ"ח? איך מתייחסים לחולה? ועוד ועוד נושאים המראים את הממשק הנכון בין הקהילה לחולה ולמשפחתו)

התארגנות נכונה של הקהילה שסביב החולה, תהפוך את המבוכה להתמודדות, את המשבר לאתגר, את הצל המאיים לאור גדול לחולה, למשפחתו ולכל חברי הקהילה...

ארגון יד תמר הוקם ע"י "מביני עניין" מנוסים במחלת הסרטן והאסטרטגיה של הארגון היא איתור "מרכזי עצבים" וצמתים שהנגיעה בהם תועיל על חולים ומשפחותיהם רבים. כך, בהשקעה מינימלית של משאבי מימון ומשאבי אנוש נוכל לגמול טוב עם רבים ככל האפשר.

החוברת "חיבו"ק-חיבור קהילתי" של יד תמר וכנסי המתנדבים המתוכננים לחודשים הקרובים, הם "ארגז כלים" מובנה ושיטתי שנועד להקל בתיפעול הקהילה, היישוב, השכנים וכיו"ב.

אנחנו בונים על הלב היהודי ועל הקהילתיות והפתיחות לסייע ולהסתייע. עם ישראל הוא הארגון שיכול להתמודד עם המחלה ומוראותיה. כל אחד ואחת מבני הקהילה יכול להיות בורג במכונת החסד שיש בה כדי להציל חיים.

כשחולה בת 19 אומרת "איך אני יכולה 'להרים ידיים' כשאני רואה את כל מה שאתם עושים בשבילי"... כשאמא לבן יחיד אומרת " לפחות אני יודעת שהוא הלך בטוב..." אנחנו יודעים שהנוסחה שלנו עובדת.

אנשים טובים, פנסיונרים, גבאים, ראשי גרעינים תורניים, רכזי קהילה ראו זאת כהזמנה אישית להשתתפות בכנס המתנדבים הקרוב ביום שלישי 16/06 בירושלים.

וכולנו תפילה כי בזכות השתדלות כולנו יחד יראו החולים האלה רפואה ואור ברכה ומזור.

מיכי וסרטיל, מתנדב