לא השכלנו. אזולאי
לא השכלנו. אזולאיפלאש 90

מרעננים נהלים: בעקבות האירוע המביך שבו נמסרה גופת תינוק לאב בתוך קופסת קרטון, ביקש שר הדתות דוד אזולאי מסגן שר הבריאות יעקב ליצמן לרענן את נהלי קבורת נפלים.

במכתב ביקש שר הדתות מליצמן לרענן הנהלים בבתי החולים ובכלל המרכזים הרפואיים בסוגיה הרגישה.

"בעקבות המקרה המצער", כתב שר הדתות, "שאירע לפני מספר ימים עם משפחת בורנשטיין, אבקשך, לרענן את הנהלים בבתי החולים ובמרכזים הרפואיים בכל הנוגע לקבורת נפלים, עוברים, ותינוקות כדי למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד".

הסערה הציבורית פרצה לאחר שנחשף כי החברה קדישא בירושלים סירבה לקבור תינוק שנפטר בלידה בחודש שמיני בבית החולים והובא על ידי אביו לבית העלמין. האב קיבל את בנו בחזרה בתוך קופסת קרטון.

רבה של ירושלים, הרב שלמה משה עמאר, קרא לשר אזולאי ולחברה קדישא בבירה להפיק לקחים מהמקרה החמור ועגמת הנפש שנגמרה לאב.

"אני חושב שאסור לעבור על זה לסדר", אמר הרב עמאר בראיון לרדיו 'קול ברמה'. ''צריכים החברה קדישא לשבת עם הרבנים, אולי גם המשרד והשר והעומד בראשו שאחראי, ישב עם הרבנים והאחראים והחברה קדישא".

כיום נהוג שכאשר נפטר עובר או תינוק בן מחודש פחות, בני משפחתו אינם משתתפים בקבורה ולא מקבלים מידע על מיקום הקבר, זאת מאחר שעל פי ההלכה אין נוהגים דיני אבלות במקרה כזה, מתוך רצון להקל על ההורים ולסייע להם לשכוח את הטרגדיה.

האב, כאמור, ביקש לטפל בעצמו בסידורי הקבורה אך אחת מעמותות החברה קדישא בירושלים סירבה להביא לקבורה עובר שמת בחודש השמיני להריון. נציג החברה קדישא מסר את גופת התינוק לאב בתוך קופסת קרטון, לאחר שדרש להשתתף בהלוויה ולדעת את מקום הקבורה.

הרב עמאר הוסיף כי "יש בכל דבר רגישות מיוחדת שצריכה ללוות את התהליך, לוויה וקבורה על אחת כמה וכמה. אין פה בעיה של הלכה, אין הלכה שצריך להודיע או לא להודיע. יש הלכה איך קוברים ילד ששלמו לו שלושים יום או לא שלמו לו שלושים יום.

"יש הלכות מתי מנחמים ומתי עומדים בשורה, פה מדובר בנפל אין צורך בכל זה. קוברים, יש הנהגות מסודרות לחברה קדישא ואני יודע שהם עובדים בסדר, אבל הם לא אומרים כדי לחסוך עגמת נפש. כך היה דעתם של רבנים גדולים שהורו את ההוראה הזאת".