ח"כ סמוטריץ' בהצעת חוק

בצל פרשות השחיתות בצמרת מערכות אכיפת החוק הונחה היום (רביעי) על שולחן הכנסת הצעת חוק הקובעת כי שופטים, קציני משטרה ועובדי מדינה בכירים יחויבו בהגשת הצהרת הון טרם מינויים ובמהלך כהונתם, זאת להגברת השקיפות ומניעת חשש לניגוד עניינים.

את ההצעה יזם ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי ועליה חתמו ח''כים מסיעות שונות בהם חברי הכנסת זוהיר בהלול, איציק שמולי, חיליק בר, מירב בן ארי ויואל חסון מהמחנה הציוני, רוברט אילטוב ושרון גל מישראל ביתנו, ישראל אייכלר ומאיר פרוש מיהדות התורה ומוטי יוגב וינון מגל מהבית היהודי.

הצעת החוק נוגעת לשופטים, למנכ"לים של משרדי הממשלה, לפקידים בכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות וכן קציני משטרה בכירים.

החובה בהגשת הצהרות הון תהיה דומה לזו החלה כיום על נבחרי ציבור: שרים וסגני שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות וסגניהם. הצהרות ההון הללו יישארו חסויות ולא יפורסמו בפומבי.

ח"כ סמוטריץ' אומר כי "בימים אלו בהם מתגלה שאיש אינו חסין מפגעי השחיתות הציבורית והיא חדרה גם למסדרונות המשטרה, הפרקליטות ומערכת המשפט, מקבלת חשיבות השקיפות משנה תוקף. כוח ההשפעה שמצוי בידי שופטים ובכירים בשירות המדינה וברשויות המקומיות לא יורד מכוחם של נבחרי הציבור, וחוק זה יהווה מחסום נוסף במניעת שחיתות ציבורית".

עוד מציין סמוטריץ' כי "הצעת החוק תתרום למלחמה בשחיתות ולמעשה היא ממקדת את אור הזרקורים לעבר מחוזות בהם לא נהגה עד היום שקיפות. התמיכה הרחבה להצעה והצטרפות חברי כנסת רבים מוכיחה כי התיקון נחוץ ויגביר את אמון הציבור בשופטים ובעובדי המדינה".

התנועה למשילות ודמוקרטיה שסייעה בהכנת החוק מברכת על קידומו. מנהל התנועה יהודה עמרני אומר כי "הסכנה לשחיתות ופגיעה בטוהר המידות גדולה יותר דוקא בקרב הפקידים והשופטים, מכיוון שעבודת נבחרי הציבור גלויה ושקופה ברובה".

עמרני מדגיש כי "לפקידים בכירים ולשופטים יש גישה ויכולת הכרעה בנושאים בעלי משמעויות הרות גורל. משום מה, עד היום הם היו פטורים מהגשת הצהרת הון. תיקון החוק יגביר את טוהר המידות בשירות הציבורי ואת אמון הציבור בעובדי המדינה הבכירים".