ד"ר מרדכי קידר
ד"ר מרדכי קידרחזקי עזרא

ברית דמים דו-צדדית

הדרוזים בסוריה נמצאים בשני ריכוזים עיקריים: בדרום סוריה (הר הדרוזים ומובלעת ח'דר) ובצפונה (במרחב חאלב-אדליב).

הדרוזים נמצאים היום על הכוונת של סכיני השחיטה של הג'יהאדיסטים, בדיוק כמו היזידים, העלווים, הנוצרים וכן, גם היהודים. יש מי שקרוב יותר לסכין כמו היזידים, ויש מי שעדיין רחוק ממנה, לדוגמה: היהודים.

ככל שמתפשטת מדינת האסלאם (דאע"ש) בדרום סוריה, לאחרונה בתדמור, כך מתקרבות סכיניה לצווארי הדרוזים שגרים בדרום סוריה ממזרח לגולן, בהר הדרוזים הצמוד לגבול הירדני ובמובלעת ח'דר, בשיפולי החרמון מזרחה ממג'דל שמס. עד היום נרצחו עשרות דרוזים בידי ג'בהת אלנוצרה, הן במובלעת ח'דר והן בצפון, ליד אדליב.

הדרוזים בישראל דואגים מאוד, שכן יש להם קשרי דת, עדה ומשפחה עם הדרוזים בסוריה. מראות הנערות היזידיות שנמכרות לעבדות עלולים לחזור על עצמם עם הנערות הדרוזיות. הדרוזים דורשים ממדינתם ישראל, ובצדק רב, שתעמוד לצד אחיהם שסכנה גדולה, אמיתית, מיידית וחסרת תקדים משקיפה עליהם.

ברית הדמים בין ישראל והעדה הדרוזית עומדת כיום בפני מבחן אמיתי. האם זו ברית חד-צדדית שבה דרוזים מוסרים את נפשם על הגנת ישראל, או שזו ברית דו-צדדית, שבה המדינה נחלצת לסייע לדרוזים הנמצאים בימים אלו תחת איום ממשי, מיידי וחמור ללא תקדים.

על מדינת ישראל לראות בהר הדרוזים "שטח חיוני" לכל דבר ועניין, כמו שעליה לראות את תושבי ההר כאחים בדם לישראל ולעמה.

אחרי המקרים הקודמים שבהם, למרבה הצער, לא השכילה ישראל לסייע לאלו שסייעו לה (לדוגמה: צד"ל), על ישראל לנקוט כל צעד נחוץ כדי להוכיח שהיא נאמנה לדרוזים לא פחות משהיא נאמנה ליהודים, בארץ ובכל מקום שבו היא יכולה להצילם.

ד"ר מרדכי קידר

מזרחן, אוניברסיטת בר אילן