משה כחלון
משה כחלוןצילום: רונן נג'אתי

בפינתו השבועית בערוץ 7 תוקף עו"ד יורם שפטל תוקף את השר משה כחלון, על התנצלותו והתנערותו ממאמרו של ח"כ מייקל אורן, השגריר לשער בוושינגטון שטען כי "אובמה נטש את ישראל" בכוונה תחילה.

"זה מאמר מצוין של מייקל אורן ומצד שני תגובה מתרפסת, פחדנית ומבישה של ראש מפלגתו שר האוצר כחלון. מיכאל אורן מנתח במאמר את מה שאמור להיות מעין הצגה של הספר שהוא עומד לפרסם, שעוסק בדרדור המכוון של אובמה את יחסי ישראל ארה"ב".

לדבריו שפטל, "אורן מציג את התפנית של אובמה כלפי סוגיית גבולות הקבע של מדינת ישראל שחייבים להיות הגבולות שהיו יום לפני פרוץ מלחמת ששת הימים והאיסור המוחלט של מדינת ישראל לבנות ולו בית אחד, לא רק ביו"ש אלא גם בירושלים כי זה פוגע בסיכוי להגיע להסדר".

שפל הסביר כי תפניות אלו נעשו ללא כל התייעצות עם מדינת ישראל. "אורן טוען בצדק שזה נעשה בכוונת מכוון כדי לדרדר את היחסים בין ישראל לארה"ב לרמה הנמוכה ביותר, אין בן אדם רציני שיכול לסתור את ההנחות אלה".

שפטל תמה מדוע לחבר כנסת ישראלי אסור מה שלחבר קונגרס אמריקאי מותר. "מפתיע ששר האוצר כחלון אץ רץ כמו יהודי שמפחד מפריצו לשגריר, מתנצל ואומר שזה לא על דעתו. הרי מיכאל אורן לא נושא בתפקיד מטעם ממשלת ישראל, הוא איש בית המחוקקים.

"עשרות על גבי עשרות של חברים בבית התחתון של הקונגרס בארה"ב אמרו את אותם הדברים. כל המועמדים של המפלגה הרפובליקנית לקבל את מינוי המפלגה לבחירות לנשיאות ארה"ב כולם בכינוס הראשון שלהם, תקפו קשות את אובמה על יחסו כלפי מדינת ישראל והאשימו אותו בהידרדרות ביחסים".

לכן, מדגיש שפטל, "לא ברור מאיזה אסכולה של חנפנות של התרפסות של התבטלות עצמית שמתאימה לגלויות הכי חשוכות, מניין הגיח כחלון עם ההתנצלות הזאת שמביישת את כולנו? האם חבר קונגרס אמריקאי יכול לומר דברים אפילו יותר חריפים ולחבר כנסת בישראל אסור למתוח ביקורת על מדיניות החוץ של ארה"ב כלפי ישראל.

"האם אורן הציג את עצמו כמי שדובר מטעם מפלגת כולנו? הוא הציג את נקודת השקפתו כשגריר לשעבר של ישראל בארה"ב והוא ראוי על כך למחמאה".