ד"ר אברהם נגוסה
ד"ר אברהם נגוסהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת העלייה והקליטה של הכנסת דנה היום (שני) בכוונת משרד האוצר להוציא מכרז לטיפול בנערים העולים לארץ ללא הוריהם, מיזם אותו ביצעו עד היום תכנית נעל"ה והאגודה לקידום החינוך.

בדיון גם הועלתה תרעומת על הוצאת המכרז זמן כה-קצר טרם שנת הלימודים. יו"ר הוועדה, ח"כ ד"ר אברהם נגוסה (הליכוד) אמר כי מדובר בהתנהלות בעייתית.

"אסור לפגוע בתכנית שמצליחה, יש לתת לה להמשיך, לפחות בשנת הלימודים הקרובה – שבמקביל משרדי האוצר, החינוך והקליטה ידונו בכך לקראת השנה הבאה. יש לדחות את המכרז, כדי שלא יהיו השלכות הרסניות על התלמידים-העולים ובני משפחותיהם. להבא, אם וכאשר יזדקקו למכרז, יעשו זאת מבעוד מועד ובלי לפגוע בשנת הלימודים", הוסיף נגוסה.

שר הקליטה זאב אלקין הוסיף כי "לתכניות קליטה אסור לגשת בתבנית-מחשבתית, מדובר בתכניות חשובות ביותר ורגישות, כיוון שמדובר בבני נוער המועלים לארץ ללא הוריהם, בגיל ההתבגרות. החיפוש אחרי המפעיל הזול ביותר, הוא טעות, יגרום בכיה לדורות ונזק בלתי-הפיך לתכנית. פניתי לשר החינוך והוא שותף לעמדתי, אך הלחץ מגיע מהאוצר" אלקין קרא לחשב הכללי "לגלות הבנה לייחודיות התכנית ולמודל הנכון של הפעלתה".

איתן מורן, מנכ"ל האגודה לקידום החינוך ציין כי "30 אלף בוגרים שפעלו על-ידנו, ודו"חות חיצוניים שבדקו אותנו, אישרו את יעילות והצלחת עובדי האגודה ותכניותיה. לאנשי האגודה התמחות, התמקצעות ומסירות רבה במשך שנים לתכניות אלו. האוצר נתקף ב'מרוץ לתחתית', בקיצוץ עמוק ברמות השכר. חברות כוח אדם שייכים לעולם העיסקי ולא לעולם החינוכי".

ישעיהו יחיאלי, ראש מינהלת נעל"ה הוסיף כי המכרז היה מוכן לפרסום כבר בחודש מרץ 2013, והשר שי פירון הורה לעצור אותו כי לדעתו מדובר היה במועד מאוחר מדי לשנת הלימודים שאחריו, 2014.

לדבריו, "לא לחינם הוקמה האגודה לקידום החינוך ומינהלת נעל"ה מחוץ למשרד החינוך, כדי לאפשר גמישות ארגונית, וכדי להוציא לפועל תכנית שאמורה להחליף באחריות ובדאגה את ההורים. אנחנו לא "נותני שירותים" ולא "ספקים". האם מישהו מוכן שהמורה או הפסיכולוג שיטפל בבן שלו, ייקבע ע"פ הממעיט במחיר?".

יעל פריש, נציגת האוצר השיבה כי יש לתמחר נכון את הפעלת התכנית, והוחלט לצאת למכרז-סגור, ולתת למשרד החינוך את האפשרות לבחור מבין קבוצה אפשרית. "אם המשרד החליט לפנות גם לגוף עיסקי, הוא כנראה חשב שיש לו את היכולת לבצע היטב את התכנית החינוכית, והחשב לא יתערב בשיקולי המשרד".

לדברי ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) "לא ייתכן שהחוק היבש ינצח את המציאות המרגשת, עד דמעות, של ההצלחות החינוכיות. יש למצוא את הדרך המשפטית לעצור את המכרז, ולהביא זאת לדיון לקראת השנה הבאה", ואילו ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) הצטרפה ואמרה כי "אין עוד גוף שיוכל לתת את התשואה, הניסיון והמסירות החינוכית שיכולה להתחרות ב"נעל"ה".