איתן כבל

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), קיימה היום (שני) ישיבה בנושא המאבק בקטל בכבישים.

ח"כ כבל פתח את הדיון ואמר כי מאז תחילת השנה יש עלייה מדאיגה של כ-28% במספר ההרוגים בכבישים שמצביעה על מגמה מתמשכת.

"לפי דוח של ה-OECD קצב שיעור הירידה במספר ההרוגים בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי – מקום 26 מתוך 30, ושיעור הילדים הנפגעים בתאונות דרכים הוא השני הכי גבוה בעולם המערבי. אנחנו משקיעים מיליארדים כדי להגן על הגבולות בעוד שתאונות הדרכים קוטלות בנו יותר מכל מלחמות ישראל גם יחד.

לדבריו "אם מספר ההרוגים בגבולות היה זהה למספר ההרוגים בכבישים הארץ הייתה גועשת ורועשת – וזו צריכה להיות תחושת הדחיפות". ח"כ כבל ניסה למקד את הדיון במציאת פתרונות שיביאו לעצירת המגמה והורדת מספר ההרוגים.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מרדכי בהירי דואני, אמר כי מגמת הירידה במספר הנפגעים נעצרה ב-2012 ומאז יש עלייה. לדבריו, כדי לבלום את המגמה צריך להפעיל תוכנית לחינוך לבטיחות בדרכים לבגרות, לחזק את נושא ההסברה, לשפר את הטיפול במוקדי הסיכון ולתת לרשות סמכויות להיות חלק מהתהליך, להוסיף כוח אדם לאגף התנועה במשטרה ולמחוזות ולהגביר את מבצעי האכיפה.

הוא טען כי חלק מהבעיות נובעות מכך שהגופים שמקבלים כספים מהרשות רוצים לעשות בכסף כרצונם והבעיה העיקרית היא הקיצוץ המתמשך בתקציב הרשות.

במהלך הדיון סיפר הנער עידן אוחנה שהתייתם מהוריו לאחר שנהרגו בתאונת דרכים, על הקושי הגדול והשיקום. "מישהו עבר באדום ולקח לי את הבית", אמר לחברי הכנסת. עידן ואחיו עודד היו אז בני שמונה כשהוריהם, נינה ומנחם, מצור יגאל נהרגו בתאונה. את בשורת האיוב קיבלו מהדודות אסתר שור ואמי אוחנה, שאימצו אותם לאחר מות הוריהם.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) התייחסה לעלייה בפגיעה בהולכי רגל ובעיקר בילדים ואמרה כי היא מתגוררת בת"א וליד מעברי חציה היא וילדיה נכנסים לדריכות. "הגיע הזמן לקמפיין שיסביר שהחצייה היא עניין של חיים ומוות וישנה הרגלים", אמרה.

היא אף סיפרה כי אין התמודדות עם המציאות של אופנועים שרוכבים על המדרכות בערים "ואי אפשר להעיר להם כי בטעות יכולה להישלף עליך סכין". ח"כ נחמיאס ורבין קראה גם לאכוף את החובה של ילדים לרכוב על אופניים עם קסדות והראתה תמונה שצילמה ובה אב רוכב על אופניים כשבתו תלויה על גבו כשהיא אוחזת אך ורק בצווארו ושניהם בלי קסדה.

נציג עמותת אור ירוק, יניב יעקב, אמר כי אם המצב בכבישים יימשך עד סוף השנה נגיע ליותר מ-400 הרוגים. לדבריו, האחראי למצב הזה הוא שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ. הוא מתח ביקורת על היעדרות השר ומנכ"ל המשרד מהדיון.

יעקב הוסיף כי צריך להגדיל את מספר הניידות, לגייס סטודנטים למשטרה ולהשלים הצבת 300 מצלמות בכבישים ולטפל בחינוך.

ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) אמרה מנגד כי רואים השקעה בתשתיות שמובילה לירידה בהרוגים, כדוגמת ההשקעה בכביש 31 באזור ערד. היא הוסיפה כי "אולי התקציב של הרשות יורד בגלל שלא מרוצים מהתפקוד שלה, כראש עיר לא הרגשתי את העבודה של הרשות".

סגן ראש אגף התנועה, תת ניצב אלברט אוחיון, אמר כי 40% מהתאונות מתרחשות במגזר הערבי והמשטרה עושה פעילות במגזר גם כעת בתקופת הרמדאן. לדבריו, המשטרה נערכת לפעילות קיץ בעיקר בחופים מול הטרקטורונים.

הוא ציין כי ב-2010 היו למשטרת התנועה 300 ניידות ו-600 שוטרים וכיום יש לה 132 ניידות עם 370 שוטרים בלבד.

ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) אמר כי "יש תחושה שמורחים את הוועדה ומונעים ממנה מידע''. הוא הוסיף כי ''באמצעות כ-1.5 מיליארד שקל שנמצאו כעודפי גבייה בקרנית ניתן לפתור את כל הבעיות''. ח"כ כבל זעם על כך שנציג האוצר המנהל את קרנית לא הגיע לדיון והוסיף כי הוועדה תקיים דיון מיוחד בנושא.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) אמר כי הנהגים הערבים מעורבים בתאונות בשיעור כפול משיעורם באוכלוסיה, וקרא להשקיע הן בתשתיות והן בהסברה ובאכיפה במגזר. ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) הזכיר את הדוח שכתב יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשעבר, יעקב שיינין, לראש הממשלה ושר התחבורה בוא הוא קורא לסגור את הרשות אם יימשך מצבה הנוכחי.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי בכבישים מתנהלת מלחמה ויש תחושה של התפרעות כללית. הוא קרא לשנות את התלות ברכב הפרטי ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי המשטרה מבצעת אכיפה איפה שנוח לה ולא במקומות שבהן היא יכולה לתרום להורדת התאונות.

הוא אף ציין כי אלפי מכוניות שמוגדרות "אבדן להלכה" חוזרות לכביש והציבור לא מודע לכך מאחר שמשרד התחבורה לא מיישם את התקנה שאושרה בנושא בוועדה, ולא מציין זאת ברישיון הרכב. מקלב הוסיף כי צריך לחזק את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ולא להפוך את המלחמה בתאונות למלחמה ברשות. ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו) הצטרף לקריאה לחזק את הרשות.

ח''כ כבל סיכם את הדיון הביע אכזבה. "שעתיים וחצי של דיון ואף אחד לא נתן לנו תשובות למה יש עלייה בתאונות ואיך מתכוונים לטפל בזה".

ח"כ כבל הבהיר כי יקיים דיון נוסף בוא ידרוש את השתתפות שר התחבורה, על מנת שיבהיר לוועדה איך הוא רואה את המאבק בתאונות הדרכים מבחינת סדרי עדיפויות ואיך הוא מתכוון להתייחס לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "בדיון הבא לא יהיו הרצאות, יהיו תשובות", אמר.