המאגר הביומטרי. אילוסטרציה
המאגר הביומטרי. אילוסטרציהצילום: Thinkstock

הוועדה המשותפת חוקה-פנים-מדע והוועדה המשותפת לוועדת חוקה וועדת חוץ וביטחון החליטו הערב (רביעי) להאריך את תקופת הניסיון של המאגר הביומטרי למשך תשעה חודשים נוספים.

מטרתו העיקרית של חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים היא לקבוע הסדרים להנפקת מסמכי זיהוי ודרכונים, שיכללו אמצעי זיהוי ביומטריים - תעודות זהות "חכמות" הנושאות שבב אלקטרוני ובו תמונת תווי פנים ושתי טביעות האצבעות המורות של אדם וזאת על מנת למנוע זיופים ושימוש בזהויות אחרות.

החוק מסדיר את הקמת המאגר ובו אמצעי הזיהוי הביומטריים וכן את השימוש המותר במאגר, בעיקרם של משטרת ישראל. מטרה נוספת של החוק, היא קביעת הסדר להגנה על פרטיותם של האזרחים שנלקחו מהם אמצעי הזיהוי הביומטריים ואבטחת המידע שבמאגר.

עוד נקבעה תחולה הדרגתית של החוק והפעלת תקופת מבחן ובטרם כניסתו של החוק לתוקף, יבוצע ניסוי לגבי הצורך בקיומו של מאגר ביומטרי. במהלך המבחן הוראות החוק חלות באופן וולונטרי על תושבים שיתנו הסכמתם לכך, במטרה לבחון את אופן היישום, את נחיצות קיומו של המאגר, בחינת חלופות לקיומו של המאגר, והאם ניתן לשמור במאגר הרכב אחר ומופחת של אמצעים ביומטריים.

לוועדה הוגשו שני דו"חות מסכמים ובהם מסקנות סותרות לגבי תוצאות תכנית המבחן. דו"ח של רשות האוכלוסין הקובע באופן חד משמעי כי על סמך ממצאי הבחינה ובדיקת החלופות יש צורך בקיומו של מאגר ביומטרי הכולל את כל האמצעים שניטלו- היינו שתי טביעות אצבע ותמונת תווי פנים. לעומתו, דו"ח הוועדה המייעצת לתכנית המבחן הקובע כי יש צורך בקיומו של מאגר ביומטרי אך ניתן להסתפק בתמונת תווי פנים ללא שמירת טביעות האצבע. גם מבקר המדינה פרסם אמש דו"ח ביקורת על יישום החוק.

הממונה על היישומים הביומטריים רם ולצר אמר כי הוועדה בראשותו ממליצה שהמאגר יכיל תמונות בלבד ללא טביעות אצבע.

נציגת רשות האוכלוסין עו"ד אורית ויסבלום אמרה כי אם תקופת המבחן לא תוארך יקרה נזק למאות אלפי אזרחים שהנפיקו דרכונים ולא יוכלו לעבור במעברים החכמים המהירים במעברי הגבול. בנוסף, בעלי התעודות זהות יצטרכו לשוב לתיעוד הישן.

חברי הכנסת היו חלוקים בדעתם. חלקם סברו כי ראוי לאשר את המשך תקופת הניסיון בתשעה חודשים כבקשת שר הפנים מתוך מטרה לאפשר לשר ללמוד את הנושא לעומק. מנגד, חברי כנסת אחרים סברו כי ניתן ללמוד מהשנתיים של תקופת הניסיון ועל כן ראוי לעצור את הפיילוט עד קבלת החלטה סופית בנושא. הדיון נערך תוך חילופי דברים בין חברי הכנסת ואנשי המקצוע המצדדים בהמשך הארכת תקופת הניסיון לבין המתנגדים.

ח"כ תמר זנדברג שמתנגדת לחוק ולהמשך הפיילוט אמרה "לאור הסכנות, השאלה המרכזית היא האם צריך את המאגר. גם אם הסיכון נמוך, הוא מייתר את הצורך במאגר".

ח"כ חיים ילין שאל "למה צריך להמשיך את הניסיון, אם הוא ימשך באותה פלטפורמה? זה לא פיילוט רפואי שיש צורך ב-20 שנה". גם חברי הכנסת דב חנין, יעל גרמן, רויטל סויד, ומיכל רוזין התנגדו להארכת הפיילוט.

ח"כ מיקי רוזנטל שאל "מדוע יש צורך בתשעה חודשים השר מספיק אינטליגנט ואם הוא לא יבין, יש מי שתצייץ לו באוזן". רוזנטל שאל איך יתכן שחברה פרטית מגבה את המאגר שנחשב סודי ביותר? ח"כ שלי יחימוביץ אמרה שלא הוכח שסוגיית גניבת הזהויות כה רחבה שמצדיקה את קיומו של המאגר.

לעומתם, יו"ר הוועדות ח"כ ניסן סלומינסקי וח"כ צחי הנגבי יחד עם שאר חברי הקואליציה תמכו באישור הצו.

עשרה חברי כנסת תמכו בהארכה, מול תשעה חברי כנסת שהתנגדו לצו.