מכירים בפלסטינים. האפיפיור עם רה''מ נתניהו
מכירים בפלסטינים. האפיפיור עם רה''מ נתניהופלאש 90

הוותיקן, ממשיך בצעדים כלפי הפלסטינים, וחתם היום על הסכם היסטורי ראשון עם "מדינת פלסטין", שנתיים אחרי שהכיר בה רשמית.

ההסכם נוגע לשיתוף הפעולה בין המדינות, ולדברי ראשי הוותיקן, משקף את "רצונה של הכנסייה לראות את הסכסוך בארץ הקודש מגיע לסיומו בזכות פיתרון שתי המדינות". המשמעות למעשה, היא הכרה במדינה באופן חד צדדי, בגבולות 67', שבירתה ירושלים, וגם הריבונות, לפי הותיקן על המקומות הקדושים בבירת ישראל, היא באחריות הפלסטינית.

הצעד מביע הכרה מלאה במדינה פלסטינית, מצד ההנהגה הנוצרית, שכירסמה בשנים האחרונות באופן קבוע באמון מול ישראל.

בירושלים מבהירים שלסיכום שנחתם היום עלולות להיות השלכות. "משרד החוץ מביע צער על החלטת הוותיקן להכיר רשמית ברשות הפלסטינית כמדינה, במסגרת ההסכם הכולל שנחתם. הצעד החפוז פוגע בסיכויים להגיע להסדר שלום ומזיק לניסיון הבין לאומי לשכנע את הפלסטינים לחזור לשולחן המו''מ לצורך ניהול שיחות ישירות עם ישראל", לשון תגובת משרד החוץ.

במשרד החוץ זועמים גם על העובדה, שבגלל שהושג סיכום על מעמד המקומות הקדושים לנצרות ברשות הפלסטינית, נרשמה התעלמות מהאתרים הקדושים ליהדות.

"אנו מצרים גם על הניסוחים החד צדדיים בהסכם שמתעלמים מזכויות העם היהודי בארץ ישראל ולמקומות הקדושים ליהדות בירושלים. ישראל אינה יכולה לקבל את הקביעות החד צדדיות בהסכם שאינן מתחשבות באינטרסים החיוניים של מדינת ישראל ובמעמד הייחודי וההיסטורי של העם היהודי בירושלים".

דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון הוסיף כי "ישראל תלמד את פרטי ההסכם ואת השלכותיו על טיב שיתוף הפעולה העתידי בין ישראל לוותיקן".

עם זאת במערכת המדינית אמרו לערוץ 7 כי אין שום כוונה לנתק את היחסים עם הותיקן, אלא לבחון כיצד להמשיכם, לאור הדברים החמורים העולים מן ההסכם.


סגנית שר החוץ ח"כ ציפי חוטובלי אומרת בעקבות חתימת ההסכם כי "הפלשתינים ממשיכים בשלהם ופועלים בצורה חד צדדית ובכך מרחיקים אותנו מכל סיכוי לדיאלוג ישיר".

"צר לי שהוותיקן החליט לתת יד למהלך שכזה ולהתעלם באופן בוטה מההיסטוריה של העם היהודי בארץ ובירושלים. כל ניסיון של הפלשתינים כמו גם של גורמים אחרים לקעקע את זכותינו ההיסטורית על ירושלים ועל הארץ יחתקל בהתנגדות חריפה מצידנו", דברי סגנית השר.