הבורסה לניירות ערך בת"א
הבורסה לניירות ערך בת"איוני קמפינסקי

תחום המסחר הישיר במניות, בשוק ההון ובמט"ח בישראל התפתח מאוד בשנים האחרונות, זאת בשל העובדה  שמדובר בהשקעה ללא תיווך של סוכן השקעות וללא עמלות גבוהות שדורש הבנק על השקעות מסוג זה.

מצד אחד מדובר באפיק חיובי להשקעה אך מצד שני, כיוון שלא הייתה קיימת רגולציה בתחום חדרו אליו גורמים מפוקפקים. אותם גורמים גרמו לאנשים להשקיע סכומי כסף גדולים מבלי לדעת היכן הם משקיעים ובסופו של דבר גרמו להם לאבד את כל כספם. כתבות שהתפרסמו בנושא גרמו לאנשים רבים להתרחק מהמסחר בשוק ההון מתוך מחשבה שמדובר בהשקעה מסוכנת.

כדי להציל את תדמית המסחר במניות, הפעילו איגוד המסחר בשוק ההון וחברת פריים ברוקר בתוכו, לחץ על הרשות לניירות ערך, על מנת שתתחיל להפעיל תקנות רגולטוריות שיסדירו אחת ולתמיד את המסחר בתחום. כך אנשים לא יחששו לפעול בשוק ההון בביטחון מאחר וחברות ההשקעות יצטרכו לעמוד בתנאי הרגולציה ופעולותיהן עומדות למבחן.

"חברת פריים ברוקר שמחה לקחת חלק בתהליך הרגולטורי שעובר ענף המסחר במניות ובשוק ההון בישראל," אומר מנכ"ל החברה ניב בונפיס, ומוסיף כי מדובר במהפכה אמיתית באופן שבו הציבור יוכל להשקיע בשוק. החברה גאה להיות חלק מהליך הרגולציה ומתחייבת לסייע ללקוחותיה בכל צעד, כך שיוכלו להרגיש ביטחון מלא בהשקעתם". 

בנקים לעומת חברות השקעות פרטיות

אדם מן הישוב עלול להסיק שהשקעה בשוק ההון באמצעות הבנק בטוחה יותר מהשקעה באמצעות חברות פרטיות אבל הדבר לא תמיד נכון. חשוב לדעת כי מערכות המסחר הקיימות בבנקים יחסית מיושנות ובנוסף העמלות הנגבות על הרווחים גבוהות. לעומת הבנקים,  בחברות ההשקעות פרטיות מהימנות קיימות מערכות מתקדמות  והמשקיע אינו מחויב לתשלום עמלות גבוהות שגובים הבנקים.

הרגולציה שתופעל על חברות ההשקעות בשוק ההון נועדה לחזק את מעמד החברות האמינות וליצור מצב בו לקוחות לא יחששו להשקיע באמצעותן.

האם הרגולציה תגרום לירידה בהיקף המסחר?

בניגוד לדעה שרגולציה חוסמת צמיחה עסקית דווקא כאן הרגולציה מתבקשת ואף נדרשת על מנת לאפשר פעילות עסקית ואמון בין הלקוח לחברה באמצעותה הוא מבצע את השקעותיו.

אז מה למעשה כוללת הרגולציה?

הרגולציות על חברות ההשקעות במט"ח ובשק ההון מחמירות ביותר וכוללות סעיפים רבים הנוגעים לכל היבט של ההשקעה.

ראשית, החברה צריכה להוכיח את עמידותה וקיום הון עצמי שיאפשר לה להגן על השקעות הלקוח. בנוסף, צריכה להיות הפרדה בין השקעות הלקוח לכספי החברה כאשר כספי הלקוח יתנהלו בחשבון נאמנות נפרד. יחד עם הרגולציה המחמירה גם איגוד המסחר בשוק ההון מפעיל אמנת שירות לחברות הפועלות בתחום.

כל האמצעים הללו באים על מנת להוכיח כי מדובר בערוץ השקעה לגיטימי ובטוח ולא ב"הימורים". הלקוח יוכל להיות בטוח שלא יתרסק אם ישקיע בשיקול דעת ושהחברה אינה מרמה אותו.  

בניגוד לחששות המהפכה הרגולטורית לא תאט את הפעילות בשוק ההשקעות במט"ח ובמניות אלא תגביר אותה. לפי הערכת הגורמים המקצועיים, בתוך מספר שנים 18% מהמסחר בשוק ההון יתנהל באמצעות פלטפורמות ההשקעות הפרטיות. כמובן שלפעילות זו תהיה גם השפעה על הפעילות בבורסה.

לפני כשבוע פורסם כי ועדת הכספים אישרה  תקנות של רשות ניירות ערך, שמטרתן להוסיף עוד הקלות על המשקיעים בשוק ההון. זאת כחלק מהניסיון להקל מעט מהרגולציה בשוק.