פרחים בקנה
פרחים בקנהצילום: המנהל האזרחי

לא רק לקצינים: כרטיס "קצין שומר טבע" יחולק לראשונה גם לחיילים בשירות הסדיר אשר יתנדבו לבצע עבודות ניקיון בשמורות טבע ביהודה ושומרון, זאת במטרה לרתום אנשים נוספים לשמור על הטבע באזור.

הכרטיס החדש, "חייל שומר טבע", מעניק כניסה חינם לכל אתרי הטבע והגנים ברחבי יהודה ושומרון, ובכך חוסך עד כ- 70 שקלים לביקור. "המנהל האזרחי הוא הגורם האמון על שטחי C באיו"ש, לכן הוא גם אחראי על שמירת הטבע במקום", ציין קצין מטה שמורות הטבע במנהל האזרחי (מנהא"ז), נפתלי כהן.

"הסיבה העיקרית לפרויקט המשותף עם רשות הטבע והגנים היא הצורך בכוח אדם נוסף שיתגבר את השמירה על האתרים בגזרה".

הכרטיס החדש הוענק לראשונה לחיילי המנהא"ז בשבוע שעבר, כאשר ביצעו עבודות שימור וניקיון בשמורת הטבע עין פורת. נחל פרת, הממוקם מתחת ליישוב ענתות, הוא אחד הנחלים הבולטים במדבר יהודה והוא מושך אליו מידי שבוע מאות מטיילים, פלסטיניים וישראלים כאחד.

"זה נושא שחשוב לי באופן אישי", הסביר ראש המנהל האזרחי, תא"ל דוד מנחם, אשר יזם את הפרויקט המיוחד. "אני רואה ערך עליון בפיתוח מודעות החיילים לשמירה על הטבע. אזור יהודה ושומרון רווי באוצרות טבע ובאתרים מהם יכולים ליהנות כלל האוכלוסיות ועל כן זוהי חובתנו לדאוג לסביבה באשר היא, בוודאי היכן שאנו משרתים".

לאחרונה קיימת מגמה של השתלטות מזיקים על אזורי המחייה של צמחים מהזנים המקומיים באיו"ש, ושל הזדהמות מקורות מים שבעבר שימשו כמקור שתייה עבור בעלי החיים.

"תפקיד החיילים הוא לעקור את הצמחים המזיקים ולנקות את הנחל, ובכך לאפשר את התרבותם של הזנים המקומיים, אשר יטהרו את המים באופן טבעי", הסביר כהן. "חשוב להדגיש שהכרטיס נועד לשמש כגמול וכסימן הערכה עבור החיילים על העבודה הטובה והמסורה שלהם. אני מאמין שצלחנו ליצור מצב בו שני הצדדים זוכים".