מים באצבע הגליל
מים באצבע הגלילצילום: קובי פינקלר

המועצה הארצית לתכנון ולבניה בראשות מנכ"לית משרד הפנים, אורנה הוזמן-בכור, אישרה היום (שלישי) את הקמת הישוב החדש "שיבולת", אשר ישלב בתוכו אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים.

הדיון בהקמת הישוב נערך בעקבות החלטת ממשלה מחודש אוגוסט אשתקד, אשר קבעה כי יש לבחון הקמת ישוב קהילתי חדש ברכס הר טורעאן.

הפרויקט מיועד לפיתוח ישוב (כפר שילוב), שבו יתגוררו זה לצד זה תושבים בבתים צמודי קרקע לצד דיירים עם צרכים מיוחדים. הישוב יכלול בתחומו מרכז טיפולים, מרכז תעסוקה לדיירים, משק בעלי חיים, חווה ובריכה טיפולית, שטחי חקלאות מסביב לישוב וכו'.

היקף השטח הנדרש לישוב הינו כ- 550-650 דונם. בישוב צפויים להתגורר כ-270 משפחות ו- 120 דיירים עם צרכים מיוחדים.

המשנה לרה"מ ושר הפנים, ח"כ סילבן שלום (ליכוד), בירך "כולם מדברים על הגדלת היצע הדיור במדינה, ופה יש לנו הזדמנות אמיתית לעשות למען האוכלוסייה שזקוקה לנו. אני גאה לקחת חלק בהקמת ישוב המשלב אנשים בעלי צרכים מיוחדים, חשוב שאנחנו, כמשרתי הציבור, נדאג לקיומם בכבוד ובתנאים ראויים".

יו"ר המועצה הארצית, מנכל"ית משרד הפנים אורנה הוזמן בכור, ציינה "אני רואה באישור הקמת ישוב זה, זכות גדולה, שכן עלינו מוטלת החובה לדאוג לכלל אזרחי מדינת ישראל ובמיוחד לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. חוזקה של אומה אינו נמדד במספר כלי הנשק ברשותה, אלא ביכולתה לסייע לאוכלוסייה חלשה בעת שיגרה".

אופיר שיק - יו"ר אגודת שיבולת ופרוייקטור של החטיבה להתיישבות, אמר לערוץ 7 כי מדובר בהחלטה היסטורית כפולה. "הישוב האחרון שהוקם בגליל הוקם לפני יותר מ-15 שנה, ובנוסף מדובר בדגם ייחודי בעולם של ישוב שיאכלס משפחות רגילות לצד אנשים עם צרכים מיוחדים, בחינוך, בתנועות הנוער ובכל השירותים".

בדיון שהתקיים במועצה הארצית עלה הטיעון כי מדיניות התכנון הארצית תומכת בחיזוק ישובים קיימים וקובעת כי יש להימנע ככל האפשר מהקמת ישובים חדשים, ומפגיעה בערכי טבע וברציפות שטחים פתוחים.

יחד עם זאת, הוזכר נימוק כבד משקל התומך בהקמת הישוב המוצע שיבולת והוא התועלת החברתית בשילוב אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים ביישוב שבו יתגוררו זה לצד זה משפחות ודיירים עם צרכים מיוחדים, אשר יתוכנן מראשיתו באופן ההולם את הצרכים המיוחדים של ישוב בעל אופי ייחודי, ומאפשר את השתלבותם של האוכלוסייה בעלת הצרכים המיוחדים בקהילה.

לאור זאת, המליצה המועצה הארצית לממשלה על הקמתו של הישוב החדש בצמידות דופן לישוב הקיים בית רימון, כך שיתאפשר לשקול שילוב מוניציפלי עם הישוב הקיים.