חושף את תכניותיו לעתיד

בראיון לערוץ 7 מספר הבמאי והיוצר צבי פישמן על ראשית דרכו בעולם הקולנוע ועד לסרטו האחרון על סיפורי רבי נחמן מברסלב. 

"כתבתי תסריט שהפך להיות סרט בהוליווד, עברתי מניו-יורק להוליווד, מכרתי כמה סרטים ויום אחד חבר שאל אותי למה אני לא יודע כלום על יהדות. השאלה הזו הייתה עבורי 'בום'. לא ידעתי שום דבר על התורה. החלטתי ללמוד ולאט לאט התחלתי לחזור בתשובה והגעתי לארץ ישראל".

"לפני שנה החלטתי שאם לא עכשיו אימתי ולמדתי את המקצוע, גייסתי סכום כסף צנוע כדי לעשות סרט על הסיפורים של רבי נחמן".

על הסרט החדש עצמו הוא מספר: "הסרט מבוסס על ארבעה סיפורי מעשיות של רבי נחמן - על האינדיק (התרנגול) על האוצר שמתחת הגשר בוינה, על החכם והתם ומעשה בביטחון. לכל סיפור היה קשר אישי לתהליך התשובה שלי".

פישמן מציין כי הקשר האישי לחייו שלו, והקשר של עם ישראל לכל אחד ואחד מהסיפורים, הניע והוביל אותו בהפקת הסרט.

בדבריו מעיר פישמן כי הוא עצמו אינו חסיד ברסלב ועם זאת הוא אוהב מאוד את סיפוריו של רבי נחמן, סיפורים שהוא רואה בהם סיפורים נפלאים, כלשונו, "אגדות כאילו לילדים עם משמעות מאוד עמוקה. גדלתי בבית המדרש של הרב קוק זצ"ל ואני אוהב ללמוד מכל מחשבה יהודית, אם זה בעל התניא, אם זה כוזרי ואם זה רבי נחמן. כך אדם יכול להתגדל לשלמות התורה".

על המסר העולה מסרטו הוא מציין בראש ובראשונה את ערך השמחה כמצווה בסיסית בחייו של היהודי, "הרבה פעמים אנחנו שוכחים להיות בשמחה, ולסיפורים האלה יש כוח לעורר את האדם מהשינה וההתרגלות למצוות לשמחה - וזו הנקודה המרכזית של הסיפורים האלה".

על העבודה עם יהודה ברקן אומר פישמן כי לטעמו מדובר באחד השחקנים הטובים בעולם, ואת זאת ניתן לראות באופן בו הוא נכנס לתפקיד המלך, אביו של הילד שנכנס מתחת לשולחן, "זו זכות גדולה לעבוד איתו". עם זאת את הכוכב הגדול של הסרט הוא רואה דווקא בבנו המשחק את התרנגול. "הוא יותר תרנגול מתרנגול".

ומה לגבי העתיד? פישמן מתכנן סרט חינוכי על ספר הכוזרי ואף סרט הוליוודי, אולי אפוס, על סיפור חנוכה "שכל יהודי שיראה את הסרט הזה יחוש גאווה יהודית ויחזור בתשובה שלמה בעזרת ה'".

ואי אפשר לחתום שיחה עם אמן מבלי לגעת מעט במחאת האמנים. פישמן מבהיר כי אמנות וכישרון יש בשני הצדדים, הן בימין והן בשמאל, אך המציאות היא ש"השמאל שולט בקופה של כל קרנות הכסף. לא נותנים לנו אז אנחנו מוגבלים ביכולת לעשות. יישר כוח לשרים רגב ובנט שהבינו את העניין, ובעזרת ה' יעשו שינויים להעברת התקציב לכל הציבור, גם לאנשי ימין וגם לאנשי תורה.

''נראה בעזרת ה' שאנחנו יכולים לעשות הפקות קולנוע מהרמה הגבוהה ביותר ויש לנו סופרים לא פחות מעמוס עוז. יש לנו מסר שעם ישראל רעב לשמוע אותו עכשיו, ואם נעשה מעט רעש נוכל להעביר אלינו את הכספים כדי להראות להם מהי מסורת ישראל".