האפליקציה שמצילה חיים ומגלה: אנחנו טובים

האפליקציה 'מוסקיטר' מזעיקה למקום מצוקה אזרחים בקרבת מקום וקרובים של המזעיק. אנשים מתחברים גם כדי לעזור ולא רק להיעזר.

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"א בתמוז תשע"ה

אבנים רכב
אבנים רכב
צילום: יסכה חצרוני

אל"מ במילואים, שאול אבידוב, המייסד וסמנכ"ל התפעול של 'מוסקיטר', מספר ביומן ערוץ 7 על האפליקציה החינמית שפיתח לעזרה וסיוע לאזרחים במצוקה.

את היוזמה לפיתוח האפליקציה הגה לאחר אירוע בו הותקפה צעירה בצפון, אך בימים אלה בהם כבישי יהודה ושומרון הופכים יעד לאירועי טרור נגד אזרחים, מוצא אבידוב באפליקציה שלו אלמנט המסוגל להציל חיים.

עיקרו של הרעיון מאחורי האפליקציה הוא קריאה בלחיצת כפתור לעזרתם של ארבעים האנשים המחוברים לאפליקציה ונמצאים בקרבת מקום, ובנוסף מזעיקה הקריאה גם קבוצת מיקוד של אנשי קשר מסויימים.

"נפלה בי התובנה שבמקרה של מצוקה העזרה הראשונה והמהירה תגיע מעוברי אורח. יש הרבה לחצני מצוקה ומוקדי קשר, אבל כשבדקתי גיליתי שזה אמנם מצוין אבל הבעיה היא שהם לא תמיד לידינו והפתרון למישהו שנמצא במצוקה הוא מהאנשים שנמצאים לידו. יש הרבה אנשים שאם יידעו שיש מישהו במצוקה במרחק קרוב אליהם הם יעזבו הכול ויחלצו לעזרה", מספר אבידוב.

את השם 'מוסקיטר' בחר אבידוב לאפליקציה שלו בהשראת המוטו המוביל של הספר 'שלושת המוסקטרים' של דומה – אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד'.

אבידוב מספר כי עד כה כבר עשרות אלפים משתמשים באפליקציה וכעת כבר אין מקום בישראל שאינו מכוסה על ידי המחוברים לאפליקציה. "אם אדם במצוקה באחד מכבישי יו"ש, נזרקת אבן, פנצ'ר וכו', כאשר הוא לוחץ - מי שבסביבה וקרוב יודע על המצוקה ויכול להגיע על פי מפה אל הנקודה המדוברת".

"המהפכה שאנחנו רואים היא קודם כל תחושת הביטחון, הידיעה שאתה לא לבד. אנשים יודעים שאם הם במצוקה הם ילחצו ויבואו לעזור להם. לא קרה שאנשים קראו ולא נעזרו. מסתבר שאנשים לא מתעלמים אלא רוצים לעזור", אומר אבידוב ו"מגלה" לנו שאנחנו בעצם אנשים טובים, וכל שנותר הוא רק לחשוף את הטוב הזה.

שימוש נוסף לאפליקציה המדוברת הוא הגנה הורית על ילדים במקומות בילוי. גם כאן לחיצה על האפליקציה תיידע הן את הקרובים למקום האירוע שיוכלו להיחלץ לעזרת הילד שבמצוקה והן את ההורה. בדבריו מציין אבידוב את הצורך באופציה דווקא בתקופת החופש, בטיולים וכיוצא באלה. הוא מספר על מקרה בו ילד שריסק את הכתף מנפילה מסוס בנחל ציפורי הזעיק עזרה ואכן הגיעו למקום שני אזרחים עם רכב שטח, "הם לעולם לא היו יודעים שבמרחק של 300 מטר בוואדי מהם יש ילד במצוקה ללא הקריאה הזו".

עוד הוא מעיר כי קריאות המצוקה אינן מגיעות לילדים מתחת לגיל 14 המחוברים לאפליקציה. זאת מאחר ואין כוונה לחשוף אותם למצוקות ולמעשה היכולות שלהם לסייע קטנות. בין גיל 14 לגיל 18 ניתן לקבל קריאות מצוקה, אך רק לאחר קבלת אישור מההורים.

בהמשך הדברים נשאל אבידוב מדוע הפך את האפליקציה לאפליקציה חינמית על אף שכשנתיים ימים עמל על פיתוחה. "אנחנו באמת רוצים להציל חיים. אנשים קורצים לי וכו', אבל אנחנו לא יודעים מאיפה יבוא הכסף, אם בכלל. אנחנו לא רוצים שיהיה מחסום כלשהו שבגללו אנשים יגידו שהם לא מורידים את האפליקציה".

מוסיף אבידוב ומספר על אירוע שהתרחש בשבוע שעבר ובו אדם בן 69 תושב בית לחם הגלילית חש בליבו ונמנע מלקרוא לעזרה עד שחש שכוחותיו כלים והוא עלול לאבד את חייו, ואז לחץ על האפליקציה. 23 אנשים קיבלו את הקריאה שלו ושלושה מהם הגיעו מיידית לביתו והצילו את חייו. "התודות שקיבלנו ממנו והתחושה שהצלנו אדם, שאם לא היה לו את ה'מוסקיטר' לא היו מגיעים אליו והיו מוצאים אותו מת בלילה - זה נותן לנו דרייב הלאה. קיבלנו תודות ועבורנו זה מספיק. אני מקווה שבאזורים של יהודה ושומרון ירימו את הכפפה ונצליח להציל שם חיים ולחזק את תחושת הביטחון של האנשים".