אברהם מנגיסטו
אברהם מנגיסטוצילום: אלבום משפחתי

גורם בטחוני בכיר שופך עוד אור על נסיבות פרסום חטיפתו של אברהם מנגיסטו, ומבהיר כי הנחת היסוד היא שחמאס משקר לגבי גורלו.

"אנחנו יודעים שמנגיסטו נעצר, הועבר לחקירת גורמי חמאס ומאז אבדו עקבותיו המודיעיניות", אמר הגורם והוסיף כי גם מידע זה הגיע לידי מערכת הביטחון לאחר מאמץ רב.

לדבריו גורמים מתווכים העבירו בשם חמאס מסר לישראל לפיו מנגיסטו נעצר על ידיהם, נחקר ושוחרר. בחמאס אף רמזו שביקש לשוב לאתיופיה. "בישראל יודעים שמדובר בתגובה שקרית ומתוכננת מראש. יכולות להיות שתי סיבות לכך: האחת ששומרים אותו כנכס למשא ומתן עתידי, והשניה – שאולי קרה לו משהו רע ומישהו מעדיף להסתיר זאת. עם זאת הנחת העבודה שלנו שהוא בחיים", מבהיר הגורם.

הגורם התייחס גם לטענות שעלו היום לפיהן הטיפול בנושא היה פחות אינטנסיבי בשל העובדה שמדובר ביוצא אתיופיה. "במהלך התקופה מאז נודע על המקרה נפגשו נציגי מערכת הביטחון ושר הביטחון ועודכנו כל העת. חוסר הפרסום היה בתיאום מלא איתם. בנוסף, בפעם הראשונה הועתק מודל תמיכה במשפחת חייל חטוף לרמה האזרחית, בשיתוף כל מערכת הרווחה. גם ראש הממשלה והנשיא שוחחו עם בני המשפחה".

הגורם מוסיף ומציין, כי למעט ערוצים של מתאם פעולות הממשלה, לא היו ערוצים בינלאומיים למשא ומתן, משום שהתנאי הוא שזהותם תישמר בסודיות. 

בתשובה לשאלה האם חמאס הציב דרישות כלשהן לשחרורו של מנגיסטו מבהיר הגורם כי "כל המהלכים שביצענו באמצעות גורמים מתווכים החזירו את אותה תשובה ומיצו את עצמם. בשלב זה אין תהליך הידברות, אבל אנחנו ממשיכים בפעילות שלנו לנסות ולברר את מצבו של מנגיסטו. כיוון שהארגון מכחיש שהוא מחזיק בו, לא הוצבו דרישות בנושא".

הגורם מוסיף כי "אם כתוצאה מהפרסום היום, חמאס יודיע שאברהם בידיו ויתחיל תהליך זו תהיה התקדמות אדירה".

לגבי הבדואיי השני שנמצא, להערכת מערכת הביטחון בידי חמאס, סירב הבכיר למסור פרטים נוספים.